Otázka propagace je pro startupy klíčová. Každý startup řeší, jaké prodejní kanály zvolit, aby efektivně oslovil svou cílovou skupinu zákazníků. Často se proto setkáváme s otázkami: Mám investovat do PPC reklamy – vyhledávání, bannerů nebo sociálních sítí? Mám vytvořit letáky nebo rozesílat newslettery? Je k něčemu SEO a linkbuilding?
Ať už za startupem stojí silný investor nebo ne, je důležitá i otázka financí. Peníze mohou v reklamě shořet velmi rychle a jen s mizivým efektem. Otázka – jak co nejlépe pokrýt svou cílovku co nejlevněji? – je zcela na místě.
Jaké otázky si položit?
V první řadě je nutné odpovědět si na otázky o svém podnikání, říkejme jim třeba otázky interní:
- Přicházíme s unikátním typem služby, který tu ještě nebyl?
- Zdokonalili jsme produkt či službu, kterou už zákazníci znají?
- Podléhá naše zboží či služba sezónním vlivům či módním trendům?
- Jak dlouho se typický zákazník v mém oboru rozhoduje, než nakoupí?
- Kolikrát během roku může jeden zákazník mou službu využít?
- Kolik procent z ceny jednoho produktu mohu investovat do reklamy?
K tomu, aby byla reklama efektivní je nezbytné znát ještě otázky externí:
- Ve kterých prodejních kanálech se zdržují moji zákazníci?
- Kolik zhruba stojí oslovení zákazníků přes jednotlivé prodejní kanály?
- Kdo jsou moji největší konkurenti v těchto kanálech a na co se soustředí?
- V jakých zájmových strukturách se moji konkurenti pohybují?
Odpovědi na výše uvedené otázky jsou východisky k úspěšné propagační strategii. Podívejme se na několik z nich.
Přicházíme s něčím novým?
Pokud přicházíme s unikátní službou, musíme si pro ni publikum nejprve vychovat. Nemá cenu hledat podobná klíčová slova a přeplácet se na ně v PPC kampaních s firmami, jejichž podnikání tato slova vystihují lépe. Místo toho si musíme vyrobit poptávku po slovech vlastních. Z těchto slov vyrobme poutavé příspěvky na Facebook i pěkné banery do obsahových sítí a pouštějme je pravidelně do světa.
Příklad: Příkladem může být služba Brunio, která byla na StartupHelpu nedávno představována. Klíčové slovo „krmivo pro pro psy“ hledá v našich vyhledávačích zhruba 4000 lidí měsíčně, ale kolik z těchto lidí hledá granule a kolik Brunio? Naopak takové slovo „vaření pro psy“, to už je něco jiného. Úderné bannery se značkou a takovýmto klíčovým slovem, nebo články od spokojených zákazníků, mohou významně působit na online poptávku. Při procházení internetu či čtení článků si lidé zapamatují rovnou značku Brunio, nebo alespoň fakt, že je tu někdo, kdo kvalitně vaří pro jejich čtyřnohé mazlíčky.
Něco jsme vylepšili?
Pokud jsme zdokonalili existující službu, máme na výběr. Můžeme pro naše vylepšení vytvořit originální značku a názvosloví, pro které můžeme budovat poptávku od nuly. Zároveň můžeme využít poptávky po existujících, zastaralých službách a inzeráty v PPC nastavit tak, aby zákazníka nalákaly na naše inovace.
Zde je ovšem důležitá otázka ceny pokrytí existující poptávky. Máme dostatek prostředků na to, abychom zvádli na dostatečně dlouhou dobu pokrýt dostatečně velkou část existující poptávky? A jak toto vůbec odhadnout?
Příklad: Na StartupHelpu byla prezentována služba pro online doučování Eduma. Pokud zadáme do Google “online doučování”, nalezneme řadu placených inzerátů a služeb, které tuto problematiku řeší. Eduma je z nich zdaleka nejdál jak po stránce uživatelské přívětivosti, ceny, tak po stránce technologické. Pokrytí množiny souvisejích slov v PPC reklamě ale vyjde největší konkurenty zhruba na 70 000 Kč měsíčně. Cenový modus kurzů na Eduma je 250 Kč, je marže z těchto kurzů dostatečně vysoká, aby pokryla takovéto náklady na reklamu?
Proč vsadit na SEO?
SEO je prostředek umožňující pokrýt online poptávku po službách a neutrácet přitom astronomické měsíční náklady. Navíc se jedná o investici, ze které lze úspěšně těžit i měsíce a roky poté co do něj investujeme.
Kroky, které jsou v rámci SEO pováděny, mají vliv na pozice propagovaného webu ve vyhledávačích. Ovšem souvislost mezi konkrétním krokem a objednávkou konkrétního uživatele lze měřit pouze nepřímo a v nedávné minulosti ji nebylo možno sledovat vůbec. Tyto skutečnosti vytvořily prostor pro takzvané SEO šmejdy, kteří jsou příčinou nízké ochoty podnikatelů tohoto propagačního kanálu využít.
Naštěstí jsou dnešní analytické nástroje na takové úrovni, že umožňují SEO aktivity spolehlivě měřit a dávat je do souvislosti s úspěchy propagovaného webu. Tento fakt v kombinaci s obavami starých podnikatelských struktur i možností finančně výhodné kombinace SEO s placenou reklamou, vytváří ideální příležitost pro startupy.
Jak využít svého potenciálu?
To že jste startup znamená, že máte potenciál, jinak byste neměli své nadšení, nedali dohromady svůj tým, nepřesvědčili investory, nenadchli lidi kolem Vás.
Tohoto potenciálu je dobré využít i v případě propagace. Proč platit horentní sumy standardním agenturám, které spálí hodně kreditu a za to si vezmou tučnou provizi? Když lze networkovat s jinými startupy a společný potenciál do budoucna násobit?
V následujících několika článcích ti na StartupHelp představíme tým mladé online reklamky TRITON IT. Tým, který se rozhodl zkombinovat své zkušenosti s IT a marketingem pro firmy jako Thun 1794 nebo SolarGlobal pro vytvoření FastData startupu WebMedea, který zde také brzy představíme.
Připravujete-li pro váš startup digitální reklamní strategii, chcete-li pomocí s její přípravou, realizací, nebo jen získat data či konzultovat dílčí kroky, napište Michalovi.
Add a comment