Fóra investorů: Nestačí vyhrávat soutěže, je to o něčem jiném!

Posted by
|

V úterý 23. 6. 2015 jsme se zúčastnili finální akce projektu CzechEkoSystem, která se konala v Praze v prostorách startupového akcelerátoru Node5.

StartupHelp_Fora_Investoru1

Zdroj: CzechEkoSystem

CzechEkoSystem, jež je realizován agenturou CzechInvest, je iniciativou směřovanou k podpoře rozvoje malých a středních podniků. Vybraným startupům tak bylo poskytnuto poradenství zaměřené na získání praktických zkušeností z oblasti marketingu a propagace (aby byly schopny své projekty efektivně komercializovat), tvorby a implementace podnikatelského záměru (včetně pomoci během vyjednávání s potenciálními investory a partnery), manažerského rozhodování, financí a daňové problematiky, práva i lidských zdrojů. Projekt je realizován již třetím rokem (období 1. 11. 2011 – 30. 9. 2015). Během této doby se ho zúčastnilo 111 startupů a my (SportCentral) jsme byli jedním z nich.

Vyvrcholením celého projektu pak byla Fóra investorů, která proběhla 18. 6. 2015 v Brně a 23. 6. 2015 v Praze. Na obou akcích se představilo hned několik zajímavých startupů, které dostaly příležitost prezentovat své podnikatelské záměry před pozvanými investory. My se s vámi moc rádi podělíme o dojmy z pražského Fóra investorů, kterého jsme se (tentokrát pouze jako diváci) zúčastnili.

Úvodní slovo patřilo generálnímu řediteli agentury CzechInvest, panu Karlu Kučerovi, který vyzdvihl důležitost startupů a jejich pozitivní vliv na zvyšování konkurenceschopnosti České republiky. Po zahájení následoval blok prezentací, v rámci kterého se účastníci projektu měli za úkol během omezeného časového úseku (15 minut) představit a své projekty úspěšně „prodat“ před porotou i přítomnými investory. Vlastní pitch (prezentace) trval 7 minut, zbytek času už patřil otázkám poroty.

Cílem vystoupení na akcích takového typu je excelentní prezentace a předložení smysluplného podnikatelského záměru (s adekvátními daty). To také měla být jedna ze základních věcí, kterou si začínající inovativní společnosti měly v rámci projektu osvojit. A proto nás zajímalo, jak se ke svým 15 minutám „slávy“ postaví.


Soutěžící projekty

Během pražského fóra se představilo se svými projekty 7 perspektivních společností:

99 Factory s.r.o.

Společnost se věnuje výrobě skateboardových desek na zakázku. Jelikož si velmi dobře a včas uvědomili, že nemohou konkurovat masově vyráběným laciným skateboardům z Číny, specializují se na zakázkovou výrobu. Zaměřují se tedy na koncové zákazníky, kterým právě díky personalizaci (zákazník si vybere longboard / skateboard a navrhne si ho přesně podle svých představ – zvolí si barevnost dýhy, barvu, motiv, laser, digitální tisk či rozteč pro trucky) nabízí nejširší portfolio longboardů v Evropě.

Co zajímalo porotu:

  • Jaká je retence?
  • Jaké jsou marketingové kanály?
  • Jaký je důvod pro vyplácení společníka (bylo uvedeno v prezentaci) a jak to bude probíhat?
  • ROI – jaký je obchodní plán pro příští 3 roky?
  • Porota pochválila hezky zpracované propagační video, které bylo laděno do životního stylu cílové skupiny.

GanTop a.s.

Společnost se zaměřuje na dodávky tepla a ohřev teplé vody. Jejich moderní čerpadla vyrábí teplo bez spalování a nahrazují tak zastaralé zdroje na uhlí, plyn či topné oleje.

Co zajímalo porotu:

  • Jaká investice bude potřeba, aby to posunuli dál?
  • Jaký je předpokládaný bod zvratu?
  • Zda na technologii mají patent?
  • Porotce podotkl, že spíše než o pitch potenciálním investorům šlo o předváděcí akci pro klienty.

INFINITY VISION

(Creative Agency s.r.o.)

Společnost řeší problém nesprávně zacílených a neefektivních reklamních sdělení. Cílem projektu  E-respond je „bojovat reklamou proti reklamě“ a to za pomoci zpětné vazby přímo od cílové skupiny (díky maximalizaci síly internetu a eliminaci faktu, že v rámci dotazování respondenti velmi často neodpovídají dle skutečnosti).

Co zajímalo porotu:

  • Zda daný produkt už existuje?
  • Jaká je největší obtíž, se kterou se musí potýkat?
  • Jak budou mít poskládanou zákaznickou základnu?
  • Jakým způsobem jsou schopni zajistit, aby tam byly všechny cílovky?
  • Jak přimět např. padesátníka, aby si něco takového za 100,- Kč nainstaloval do počítače?
  • ROI – zda období 4 – 5 let není příliš dlouhá doba? Zda nebude za 5 let už existovat něco, co by tu investici mohlo ohrozit?
  • Porota pochválila pěknou prezentaci.

Surmon

(Marcel Jiřina)

Společnost Surmon se svým projektem Bianta pomáhá lékařům při diagnostice rakoviny. Využívá k tomu epidemiologická data Českého statistického úřadu a výsledky biologických testů konkrétních pacientů. Díky sofistikovaným algoritmům a bayesovským klasifikátorům je tento unikátní nástroj schopný s velkou přesností odhadnout pravděpodobný typ rakoviny a určit i lokaci metastáz.

Co zajímalo porotu:

  • Co tedy je ten projekt, který představují porotě a investorům? (V prezentaci více produktů – porotce se v tom poměrně dost ztrácel.)
  • Jak jsou do toho zahrnuti lékaři? (Pomohli ve vývoji, ale odměnu nedostali – realizovali se prostřednictvím vědeckých článků.)
  • Jaká je strategie prodeje?
  • Porotci se zdálo, že chtějí strašně málo peněz. :-)

Sithold s.r.o.

SIT představuje inovaci v technologii výroby a designu pneumatik. Pneumatiky jsou si díky ní samy schopny udržovat optimální tlak vzduchu (bez zásahu uživatele a tedy i dodatečných nákladů na dohušťování). Cílem projektu je přinášet maximální komfort a bezpečnost jízdy a minimalizovat náklady na provoz. Jelikož dochází také k eliminaci spotřeby pohonných hmot, má SIT v globálním měřítku i velmi pozitivní vliv na snižování emisí CO2.

Co zajímalo porotu:

  • Zda mají praxi ve výrobě?
  • Zda jsou výrobcem, nebo jen dodávají technologii?
  • Porotce podotkl, že prezentace působila poměrně amatérsky – střídání AJ a ČJ v textu (plus prezentující mluvil slovensky).

Spindo s.r.o.

Spindo je portál podporující malé české firmy, které se v rámci konkrétního regionu mají příležitost efektivně a relativně levně propagovat. Cílem projektu je udržet finance v České republice a posílit konkurenceschopnost malých českých firem tím, že jsou spotřebitelé cíleně motivováni k nákupu u svých místních podnikatelů, nikoliv u zahraničních řetězců.

Co zajímalo porotu:

  • Jaký je minimální počet obyvatel města, aby do něj šli?
  • Porota projekt zhodnotila jako celkově hezký nápad, ale zdůraznila, že škálování bude trvat dlouho.

Careos

(TELMED HTP s.r.o.)

Careos je revoluční dohledový systém, který zahrnuje domácí telemedicínu, internet věcí, mobilní aplikace a senzory EZS do řešení „plug and play“. Na základě pořízených dat z každodenního života uživatele (senior, člověk s handicapem) dokáže systém identifikovat rizikové situace (pády, zdravotní potíže) a dát o nich vědět dohledové centrále a rodině. Cílem projektu je umožnit seniorům a lidem s nějakým zdravotním omezením zůstat co nejdéle ve své vlastní domácnosti.

Co zajímalo porotu:

  • Jakou mají konkurenci? (Odpověď: Nemají žádnou konkurenci. :-))

Po skončení poslední prezentace se šla porota radit o vítězích, přičemž do hodnocení zahrnula nejen inovativnost a realizovatelnost projektů, ale také úroveň prezentací. Zatímco porotci přemýšleli o vítězných projektech, představila se publiku brněnská společnost Corinth, která CzechEkoSystemem také úspěšně prošla. A jelikož měla zajímavý projekt i velké ambice to někam dotáhnout, nabídl ji CzechInvest v roce 2012 i účast v projektu CzechAccelerator, který už startupům cíleně pomáhá získat podnikatelské zkušenosti na vyspělých zahraničních trzích (prostřednictvím poradenství od zahraničních mentorů).

Corinth s.r.o.

Cílem společnosti je propojit svět her se světem vzdělávání tak, aby škola byla hrou. A to v žádném případě ne (jen) na papíře! Tento český startup (se sídlem v Brně a zastoupením v Silicon Valley) si v rámci světové konkurence drží jednu z vedoucích pozic ve vývoji inovativních e-learningových pomůcek a v tvorbě 3D vzdělávacího obsahu. The Software & Information Industry Association (SIIA) Corinthu udělila druhé místo za inovace v konkurenci těch nejlepších amerických startupů (v rámci programu SIIA Innovation Incubator). Jedná se o velice prestižní ocenění – s nadsázkou by se dalo říci, že je to takový Oscar v oblasti vzdělávacích technologií.

Zajímavé projekty společnosti:

Corinth Classroom přestavuje výukové aplikace určené pro základní a střední školy. Jsou založené na propojení každodenní praxe ve vzdělávání se špičkovými vydavatelskými technologiemi. Cílem projektu je posunout možnosti vzdělávání o několik úrovní výš a přinést tak studentům výukovou pomůcku nové generace.

Corinth Micro je aplikace, jež zobrazuje 3D modely mikroorganismů, které je možné si dle potřeby (a stupně zvědavosti :-)) různě přibližovat a natáčet.

DreamWalk nabízí návrh a tvorbu 3D interaktivního prezentačního software pro různé platformy.

Co nás zaujalo:

  • Neuvěřitelně krásné produkty (kéž by tak šlo vrátit se zase na střední školu :-)).
  • Vynikající, sebevědomá a motivující prezentace Ondřeje Homoly (CEO společnosti).
  • Skvělé rady pro startupy, které jsou teprve na startovní čáře.

A protože se nás, když se Ondřej ptal, kdo zná chlapíka jménem Dave McClure, přihlásilo jen pár, doporučujeme všem, kteří ho neznají, aby se na něj mrkli, například zde. Dave totiž patří ve světě startupů k těm vůbec nejpovolanějším lidem, má hodně zkušeností a jednoduše ví, co funguje a co ne. Takže povinně pustit alespoň jednu jeho přednášku! :-)

Oceněné firmy

  1. místo Spindo s.r.o.
  2. místo 99 Factory s.r.o.
  3. místo TELMED HTP s.r.o.Careos

 

StartupHelp_Fora_investoru2

Zdroj: CzechInvest

Všechny oceněné firmy získaly roční členství v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (generálního partnera akce). Vítězové obdrželi navíc i poukaz od společnosti Deloitte (hlavního partnera akce) na financování účasti na zahraniční konferenci dle vlastního výběru. Celá akce však nebyla ani tak o vítězích a poražených, jako o propojení začínajících společností s potenciálními investory. Zúčastněné startupy dostaly jedinečnou příležitost představit své nápady, získaly ke svým projektům hodnotnou zpětnou vazbu a nabraly hodně zkušeností, které budou moci uplatnit nejen ve svém podnikání, ale též při hledání a oslovování investorů. Proto se nebojte do podobných projektů a soutěží zapojovat – můžete vyhrát hodnotné ceny a získat i mnoho cenných zkušeností a zajímavých kontaktů. Ale, jak velmi sympaticky během vyhlášení vítězů podotkl zástupce jedné z oceněných společností (99 Factory), nestačí vyhrávat soutěže, je to o něčem jiném! Tak na to pamatujte – soutěží se zúčastňujte, ale nezapomínejte na svůj produkt a tvrdou dřinu kolem něj!

 

Add a comment

*

Pokud ti článek pomohl, není nic lepšího, než pomoci i dalším :-)


 

Co je StartupHelp

StartupHelp je pomocník pro ty, kteří chtějí začít podnikat nebo už vlastní firmu mají. Otevřeně popisuje, jak vznikaly startupy SportCentral a GMCHelper. Jsou tady zveřejněné interní informace v původní podobě – chyby i úspěchy. StartupHelp je otevřený i dalším lidem, kterým se tato myšlenka líbí a chtěli by psát o svém podnikání nebo nápadech. Přidejte se.

Máte startup?

Pokud máte vlastní startup a chtěli byste o něm psát na StartupHelp, napište na roman@startuphelp.cz.
Jsme na: Twitteru a Facebooku