Téma: Distribution Hacks: 5 Simple Steps to Get In Front of Your Ideal Customer
Zdroj: KISSmetrics webinář (prezentuje Lincoln Murphy – ředitel společnosti Sixteen Ventures)
Úvod do problematiky
Typy marketingu
Existují 3 hlavní typy marketingu:
- Concept marketing – koncept (představa, pojetí) = vyzdvihnutí myšlenky
- Brand marketing – rozmisťování a šíření brandu (asociovaný s konceptem)
- Direct marketing – přímé oslovení ideálního/vzorového zákazníka
První dva způsoby mají velký problém v tom, že je velmi složité měřit jejich úspěch. Kdežto u direct marketingu je to naopak velmi jednoduché, úspěch či neúspěch lze spočítat z prodeje, tržeb, míra konverze, registrace, obecně z jakékoliv žádoucí akce. Proto se dále v článku zaměříme právě na direct marketing.
Evoluce tradičního marketingu
– Dřívější postup: produkt – cena – propagace – umístění. Toto rozdělení souvisí s fyzickým produktem, který jsme museli umístit na prodejní plochu a poté jej propagovat, aby se prodal.
– Současný postup: produkt – cena – distribuce. Platí především pro digitální produkty, kde se hranice mezi propagací a umístěním stírají v jednu celkovou distribuci, která spočívá v tom, jak dostat váš produkt k vašim zákazníkům.
Distribuční taktiky
- Partnerství
- prostředníci (distributoři, VAR – Value Added Reseller = prodejce s přidanou hodnotou, partneři)
- spojení podniků (co-marketing)
- integrace
- Inzerce a reklama
- PPC/CPM
- inzertní a reklamní síť
- amplifikace obsahu
- billboardy
- Obsah
- blog
- zprávy
- webináře
- bílá kniha
- knihy a e-booky
- data a aplikace
- komunita
- Outreach – dosah
- emailing a telefonování naslepo (cold calling a emailing)
- přímé oslovování emailem
- Virální marketing
- použití na bázi komunikace, sociálních sítí apod.
- výzvy, motivace a odkazy
- widgety a powered by
Distribuce
– Při přípravě distribuce nezačínat taktikou, ale zaměřit se na zákazníka!
„Vždy vstupujte do konverzace, která již probíhá v mysli zákazníka“ Robert Collier.
Představte si, že se baví dva kamarádi v hospodě a vy k nim najednou přistoupíte s tím, že jim chcete prodat kabát. Jak si myslíte, že dopadnete? Samozřejmě, že vás hned odpálkují a vy nic neprodáte. Pokud, ale budete pozorně poslouchat jejich konverzaci, a když narazí na téma koupě kabátu, tak v tu chvíli můžete přistoupit a začít jim nabízet váš produkt. V tomto případě máte mnohem větší šanci, že si vaši nabídku vyslechnou a možná i koupí. Podobná konverzace se odehrává v hlavě návštěvníka webu, když si prohlíží internetové stránky. Zkoumejte proto, o čem váš zákazník přemýšlí, co ho zajímá a vstupujte do interakce přesně ve chvíli, kdy je to relevantní a nenásilné. Budete tak mít mnohem větší šanci na úspěch.
Nakupují od nás, ne protože vědí, co my (firma) děláme, ale protože my rozumíme tomu, proč to dělají oni.
Ideální (vzorový) zákazník
- definování
- hledání
- přesvědčení
- konverze
1) Definování ideálního zákazníka
– Neexistuje univerzální definice ideálního zákazníka. Je specifický pro určitou situaci, společnost, produkt, nabídku, kampaň apod.
– Definice situace: o jakou situaci se jedná (prodej, nabídka..), na jakou dobu to je, analyzovat náš současný stav, být objektivní a stanovit si cíle a naplánovat si měření úspěšnosti
– Profil ideálního zákazníka:
- je připravený – má nějaký urgentní problém, ví o něm a chce ho řešit
- je ochotný – je připravený problém řešit, hledá řešení a možnosti
- je schopný – má prostředky a zmocnění, aby problém řešil
- + je lukrativní – přinese nám zisk nebo jinou hodnotu
- + přináší potenciál šíření – navýšení prodeje, křížový prodej, jiný potenciál, růst ASP (Average Sales Price – běžná cena produktu), růst loajality zakazníků
- + přináší viralitu – šíření uvnitř firmy, mezi firmami, prokáže svou spokojenost, způsobí kladný sociální efekt
– Náš ideální zákazník by měl:
- vědět, že je náš ideální zákazník, když přijde na náš web
- cítí se pohodlně při využíváni našich služeb a produktů
- mít pocit, že produkty a služby jsou vytvořené přímo pro něj
- říct o našich službách svým přátelům a kolegům
– Pomůže nám i definovat, kdo naopak není našim ideálním zákazníkem
- Ujistěte se, že nejste tam, kde se pohybují
- Ujistěte se, že je aktivně nepřitahujete
2) Hledání ideálního zákazníka
– Nepřemýšlejte jako zákazník, ale přemýšlejte o svých zákaznících
– Dobře je poznejte
- Jak vaši zákazníci zkouší a kupují produkty vaší kategorie?
- Kde hledají informace?
- Komu důvěřují?
- Jak přistupují k marketingu a jak na ně působí?
– Metody hledání:
- zákaznický vývoj
- primární průzkum trhu (to, co si zjistíme sami)
- sekundární průzkum trhu (co zjistili ostatní)
– Mluvte a komunikujte se svými klienty a potenciálními zákazníky (současnými i minulými)
– Mluvte a komunikujte s klienty konkurence
- Mají stejné klienty, stejnou kategorii produktů, alternativu našeho produktu nebo stejnou cenu
– Jak najít klienty konkurence:
- testimonialy a studie na webu
- komentáře a lajky na sociálních sítích
- mají certifikáty od prodejců
- lze použít alexa.com (siteinfo/service-how.com)
– Zeptejte se klientů na konkurenci:
- všechny konkurenty, které znají a případně proč si je vybrali
- komu jinému důvěřují
- které nebo čí blogy čtou, zda sledují jejich videa
- zda nakupují v distributorském obchodě
– Dělejte si podrobnou analýzu konkurence a jejich klientů:
- co dělají, jak to dělají, komu věří, čeho se účastní a proč, jak komunikují, jakými kanály, co vyhovuje jejich klientům, co funguje a co ne, kdo s nimi spolupracuje, kdo jsou jejich partneři
- shromažďujte informace, sledujte vzory a snažte se využít každé příležitosti, jak se dostat k zákazníkovi
3) Přesvědčení ideálního zákazníka
– Jak zákazníka přesvědčit a prosadit se v konkurenci
- komunikujte přímo k vašim ideálním zákazníkům
- snažte se o konverzi již při prvním kontaktu
- na základě definování vašeho zákazníka upravte firemní jazyk, design, emoce
- komunikujte příhodně a aktuálně, vhodně a snažte se vyvolat emocionální odpověď
4) Konverze
– Optimalizace míry konverze:
- pokud klienta zaujmeme, musíme jej dovést k akci
- pokračovat v příběhu od prvního kontaktu až do konverze
- používat různé metody vytvoření závazku pro jednotlivé skupiny zákazníků
- znát kroky, které jsou třeba ke konverzi a umět je uřídit
- nezahodit šanci, když se naskytne
- vytvořit nabídku
Shrnutí
– Definování ideálního zákazníka
– Nepodcenit a začít konverzi již od prvního kontaktu
– Objevit nejlepší způsob distribuce
– Takticky dovést ke konverzi
– Teoreticky: Pokud budeme tento postup používat, nemusíme tolik testovat (pouze v procesu optimalizace), omezíme chyby a pokusy a budeme-li dobře cílit, uspějeme i s nehezkým designem a obsahem.
Add a comment