Jak tvořit skvělé e-maily

Posted by
|

Téma: How To Create Great Emails That Get Opened And Clicked

Zdroj: KISSmetrics webinář (prezentuje Justin Jordan – ředitelka marketingu ve společnosti Litmus)

1) Proč dělat e-mail marketing?

  • Efektivní marketingový kanál
  • E-mail je unikátní médium s unikátním protiplněním
  • Relativně levný
  • Okamžitá interakce
  • Měřitelný
  • Poměrně jednoduchý na realizaci

E-maily nejsou zbraněmi hromadného ničení, proto by se neměly používat k masové necílené reklamě! E-mail by měl být dostatečně personalizovaný, aby si k němu našel adresát nějaký vztah, otevřel si ho, přečetl a provedl námi vysněnou a požadovanou akci.

 Každý e-mail by měl mít svůj smysl!

  • Co chcete, aby odběratel udělal?
  • Jak budete měřit úspěch?
  • Jaké jsou business cíle této komunikace?
  • Je e-mail tou nejlepší volbou pro komunikování vaší zprávy?
  • Kdo by měl obdržet zprávu?
  • Je zpráva relevantní vzhledem k odběratelům? Na toto pozor! Pokud ne, lidé si odběr odhlásí.

2) Než rozešlete e-mail, odpovězte si na následující otázky:

1. Proč posíláme tento e-mail?

  • Generování tzv. leads (potenciální zákazky)
  • Šíření povědomí o značce
  • Relevantnost

2. Komu to posíláme a co o nich víme?

  • Interní vs. externí e-mail
  • B2B vs. B2C
  • Demografické údaje

3. Co chceme, aby odběratelé vykonali, až dostanou náš e-mail?

  • Registrace
  • Přečtení článku
  • Zakoupení zboží/služby

4. Jak budeme měřit úspěch?

  • Počet otevření, počet prokliků (např. pomocí nástroje MailChimp)
  • Generování leads (potenciální zakázky)
  • Konverze

3) Udělejte dobrý první dojem

Na prvním dojmu záleží!

  • Zamyslete se nad tím, zda je vaše jméno/název firmy v kolonce „odesílatel“ rozpoznatelné, důvěryhodné a relevantní pro příjemce sdělení. Má odběratel vztah s osobou, která e-mail posílá nebo spíše se značkou jako takovou?
  • Snažte se vyhnout „no-reply“ v kolonce „odesílatel“. Nedělá to dobrý dojem!
  • Buďte opatrní při používání zkratek v předmětu e-mailu. Lidé tomu nemusí rozumět. To stejné platí pro symboly typu ♥☻► Mají schopnost zvýšit míru otevření, ale pokud to s nimi přeženete, mohou úplně shodit hodnotu celé vaší zprávy.

Není nic lepšího než perfektní předmět zprávy:

  • Funguje „Free“ („Zdarma“)
  • Kratší = lepší (Pozor, ne vždy to tak musí být!)
  • Relevance – pokud vaše sdělení nebude pro příjemce relevantní, riskujeme zrušení odběru
  • Konkrétnost
  • Použitelnost (benefity přečtení)
  • Testujte, testujte, testujte! (Dokud něco nevyzkoušíte, tak nebudete vědět, zda to funguje či nikoliv.)

Podpořte předmět vašeho e-mailu kreativním, vhodným a užitečným „preheaderem“

Preheader je text, který následuje za předmětem e-mailu. Zpravidla se jedná o první větu v e-mailu. Je to jedna z prvních tří položek (jméno odesílatele, předmět a preheader), které odběratel vidí v náhledu e-mailu. Dejte si na něm tedy záležet. Úspěch mají ty, které jsou užitečné, chytré, zábavné a dokážou odběratele nějakým způsobem zapojit.

  • Call-to-action (pobídka k akci)
  • Upomínka
  • Speciální zpráva
  • Kliknutelné/měřitelné

Optimalizujte:

  • Jméno odesílatele (cca 25 znaků)
  • Předmět (cca 35 znaků)
  • Pre-header (cca 85 znaků)

Nezapomeňte vzít v úvahu všechna zařízení, u kterých je pravděpodobnost, že se na nich bude váš e-mail zobrazovat.

4) Obsahová a vizuální hierarchie

  • Pozor na obrázky – mnoho e-mailových klientů má aktivovanou blokaci obrázků, tudíž pokud se celé vaše sdělení skládá z jednoho velkého obrázku, tak to ve výsledku nakonec může vypadat, že e-mail je prázdný
  • Upřednostňujte důležité informace
  • Zredukujte nadbytečný a irelevantní obsah
  • Pro zdůraznění použijte barvu, vytučnění, pohrajte si s velikostí a umístěním
  • Využívejte mix racionálních a emocionálních apelů
  • Pracujte s pozadím, odrážkami, seznamy a ohraničením
  • Nezapomeňte na silné a jasné call-to-action

 5) Vytvořte příležitosti pro prokliky

  • Obrázky s proklikem
  • Video
  • Tlačítka (udělejte proklatě dobré CTA tlačítko)
  • Grafy
  • Barevné pozadí
  • Preheader text
  • Přeposlat a sdílet

Do tlačítek s proklikem dávejte adresátovi jasné instrukce k tomu, co má udělat a kam ho daný proklik přesměruje. Používejte proto výrazy jako „Kup teď“ (e-shop), „Odebírej naše videa“ (odběr), „Přečti si článek“ (blog, magazín) apod.

CTA – nejlepší praktiky:

  • Tlačítka
  • Kontext se zbytkem e-mailu
  • Akční jazyk, který vyzývá k akci
  • Velikost
  • Umístění

6) Nezapomeňte na textovou verzi e-mailu

Někteří lidé preferují jednoduché textové e-maily, které neobsahují obrázky, tlačítka, barvy a nic podobného.

  • Hierarchii vytvářejte pomocí symbolů
  • Vyhněte se velkých mezer mezi řádky
  • Odkazy vkládejte na nové řádky
  • K organizaci obsahu využívejte odsazení, mezery a velká písmena

7) Testování

E-mail představuje ideální marketingový kanál, který lze rychle, jednoduše a levně testovat. Pouze důkladné testování pojistí, že se e-mail bude zobrazovat ve schránce vašeho odběratele přesně tak, jak chcete.

Testujte své nápady:

  • Denní dobu, ve kterou e-mail posíláte
  • Den v týdnu
  • Předměty e-mailů
  • Kreativní vzhled
  • Obrázky
  • CTA (Call-to-action)
  • Pre-header
  • Navigace
  • Obsahová dispozice
  • Délka obsahu
  • Personalizace
  • Segmentace

Ale co funguje pro jednu osobu (nebo jeden e-mail), nemusí nutně fungovat pro jinou. Testujte! Testujte! Testujte! Mějte však na vědomí, že testování je zapotřebí provádět strategicky a pravidelně. Zkoušet věci jen tak náhodně by se vám totiž mohlo vymstít. Před každým testem si stanovte hypotézu ve smyslu: Tentokrát otestuji, zda je A lepší než B, protože XYZ.

Shrnutí

  1. Personalizujte sdělení na míru vašim odběratelům
  2. Nad každým e-mailem se zamyslete:
  • Co se snažím říci?
  • Jakou akci by odběratelé měli vykonat?
  • Kam půjdou dál? (nezapomeňte promyslet landing page)
  1. Zkoušejte, co funguje a co ne

Add a comment

*

Pokud ti článek pomohl, není nic lepšího, než pomoci i dalším :-)


 

Co je StartupHelp

StartupHelp je pomocník pro ty, kteří chtějí začít podnikat nebo už vlastní firmu mají. Otevřeně popisuje, jak vznikaly startupy SportCentral a GMCHelper. Jsou tady zveřejněné interní informace v původní podobě – chyby i úspěchy. StartupHelp je otevřený i dalším lidem, kterým se tato myšlenka líbí a chtěli by psát o svém podnikání nebo nápadech. Přidejte se.

Máte startup?

Pokud máte vlastní startup a chtěli byste o něm psát na StartupHelp, napište na roman@startuphelp.cz.
Jsme na: Twitteru a Facebooku