Téma: How To Create Great Emails That Get Opened And Clicked
Zdroj: KISSmetrics webinář (prezentuje Justin Jordan – ředitelka marketingu ve společnosti Litmus)
1) Proč dělat e-mail marketing?
- Efektivní marketingový kanál
- E-mail je unikátní médium s unikátním protiplněním
- Relativně levný
- Okamžitá interakce
- Měřitelný
- Poměrně jednoduchý na realizaci
E-maily nejsou zbraněmi hromadného ničení, proto by se neměly používat k masové necílené reklamě! E-mail by měl být dostatečně personalizovaný, aby si k němu našel adresát nějaký vztah, otevřel si ho, přečetl a provedl námi vysněnou a požadovanou akci.
Každý e-mail by měl mít svůj smysl!
- Co chcete, aby odběratel udělal?
- Jak budete měřit úspěch?
- Jaké jsou business cíle této komunikace?
- Je e-mail tou nejlepší volbou pro komunikování vaší zprávy?
- Kdo by měl obdržet zprávu?
- Je zpráva relevantní vzhledem k odběratelům? Na toto pozor! Pokud ne, lidé si odběr odhlásí.
2) Než rozešlete e-mail, odpovězte si na následující otázky:
1. Proč posíláme tento e-mail?
- Generování tzv. leads (potenciální zákazky)
- Šíření povědomí o značce
- Relevantnost
2. Komu to posíláme a co o nich víme?
- Interní vs. externí e-mail
- B2B vs. B2C
- Demografické údaje
3. Co chceme, aby odběratelé vykonali, až dostanou náš e-mail?
- Registrace
- Přečtení článku
- Zakoupení zboží/služby
4. Jak budeme měřit úspěch?
- Počet otevření, počet prokliků (např. pomocí nástroje MailChimp)
- Generování leads (potenciální zakázky)
- Konverze
3) Udělejte dobrý první dojem
Na prvním dojmu záleží!
- Zamyslete se nad tím, zda je vaše jméno/název firmy v kolonce „odesílatel“ rozpoznatelné, důvěryhodné a relevantní pro příjemce sdělení. Má odběratel vztah s osobou, která e-mail posílá nebo spíše se značkou jako takovou?
- Snažte se vyhnout „no-reply“ v kolonce „odesílatel“. Nedělá to dobrý dojem!
- Buďte opatrní při používání zkratek v předmětu e-mailu. Lidé tomu nemusí rozumět. To stejné platí pro symboly typu ♥☻► Mají schopnost zvýšit míru otevření, ale pokud to s nimi přeženete, mohou úplně shodit hodnotu celé vaší zprávy.
Není nic lepšího než perfektní předmět zprávy:
- Funguje „Free“ („Zdarma“)
- Kratší = lepší (Pozor, ne vždy to tak musí být!)
- Relevance – pokud vaše sdělení nebude pro příjemce relevantní, riskujeme zrušení odběru
- Konkrétnost
- Použitelnost (benefity přečtení)
- Testujte, testujte, testujte! (Dokud něco nevyzkoušíte, tak nebudete vědět, zda to funguje či nikoliv.)
Podpořte předmět vašeho e-mailu kreativním, vhodným a užitečným „preheaderem“
Preheader je text, který následuje za předmětem e-mailu. Zpravidla se jedná o první větu v e-mailu. Je to jedna z prvních tří položek (jméno odesílatele, předmět a preheader), které odběratel vidí v náhledu e-mailu. Dejte si na něm tedy záležet. Úspěch mají ty, které jsou užitečné, chytré, zábavné a dokážou odběratele nějakým způsobem zapojit.
- Call-to-action (pobídka k akci)
- Upomínka
- Speciální zpráva
- Kliknutelné/měřitelné
Optimalizujte:
- Jméno odesílatele (cca 25 znaků)
- Předmět (cca 35 znaků)
- Pre-header (cca 85 znaků)
Nezapomeňte vzít v úvahu všechna zařízení, u kterých je pravděpodobnost, že se na nich bude váš e-mail zobrazovat.
4) Obsahová a vizuální hierarchie
- Pozor na obrázky – mnoho e-mailových klientů má aktivovanou blokaci obrázků, tudíž pokud se celé vaše sdělení skládá z jednoho velkého obrázku, tak to ve výsledku nakonec může vypadat, že e-mail je prázdný
- Upřednostňujte důležité informace
- Zredukujte nadbytečný a irelevantní obsah
- Pro zdůraznění použijte barvu, vytučnění, pohrajte si s velikostí a umístěním
- Využívejte mix racionálních a emocionálních apelů
- Pracujte s pozadím, odrážkami, seznamy a ohraničením
- Nezapomeňte na silné a jasné call-to-action
5) Vytvořte příležitosti pro prokliky
- Obrázky s proklikem
- Video
- Tlačítka (udělejte proklatě dobré CTA tlačítko)
- Grafy
- Barevné pozadí
- Preheader text
- Přeposlat a sdílet
Do tlačítek s proklikem dávejte adresátovi jasné instrukce k tomu, co má udělat a kam ho daný proklik přesměruje. Používejte proto výrazy jako „Kup teď“ (e-shop), „Odebírej naše videa“ (odběr), „Přečti si článek“ (blog, magazín) apod.
CTA – nejlepší praktiky:
- Tlačítka
- Kontext se zbytkem e-mailu
- Akční jazyk, který vyzývá k akci
- Velikost
- Umístění
6) Nezapomeňte na textovou verzi e-mailu
Někteří lidé preferují jednoduché textové e-maily, které neobsahují obrázky, tlačítka, barvy a nic podobného.
- Hierarchii vytvářejte pomocí symbolů
- Vyhněte se velkých mezer mezi řádky
- Odkazy vkládejte na nové řádky
- K organizaci obsahu využívejte odsazení, mezery a velká písmena
7) Testování
E-mail představuje ideální marketingový kanál, který lze rychle, jednoduše a levně testovat. Pouze důkladné testování pojistí, že se e-mail bude zobrazovat ve schránce vašeho odběratele přesně tak, jak chcete.
Testujte své nápady:
- Denní dobu, ve kterou e-mail posíláte
- Den v týdnu
- Předměty e-mailů
- Kreativní vzhled
- Obrázky
- CTA (Call-to-action)
- Pre-header
- Navigace
- Obsahová dispozice
- Délka obsahu
- Personalizace
- Segmentace
Ale co funguje pro jednu osobu (nebo jeden e-mail), nemusí nutně fungovat pro jinou. Testujte! Testujte! Testujte! Mějte však na vědomí, že testování je zapotřebí provádět strategicky a pravidelně. Zkoušet věci jen tak náhodně by se vám totiž mohlo vymstít. Před každým testem si stanovte hypotézu ve smyslu: Tentokrát otestuji, zda je A lepší než B, protože XYZ.
Shrnutí
- Personalizujte sdělení na míru vašim odběratelům
- Nad každým e-mailem se zamyslete:
- Co se snažím říci?
- Jakou akci by odběratelé měli vykonat?
- Kam půjdou dál? (nezapomeňte promyslet landing page)
- Zkoušejte, co funguje a co ne
Add a comment