Předchozí kapitola: Speciál: Podnikatelský plán startupu 09 – Lean Canvas model uživatelů (sportovci)
Obsah této kapitoly
4.5 Business model pro segment sportovní týmy
4.5.1 Zákaznické segmenty
4.5.2 Problémy sportovních týmů
4.5.3 Hodnota pro zákazníka
4.5.4 Řešení
4.5.5 Marketingová strategie
4.5.6 Zdroje příjmů
4.5.7 Náklady
4.5.8 Klíčové metriky
4.5.9 Neférová výhoda
4.5 Business model pro segment sportovní týmy
4.5.1 Zákaznické segmenty
Týmy, pro které je SportCentral určený, jsou buď amatérské (nebo také pouze skupiny lidí, které se trochu organizují), nebo poloprofesionální. Poloprofesionální týmy hrají některou z oficiálních soutěží, kde platí účastnický poplatek, ale sami za sport žádnou mzdu nepobírají.
Early adopters lze podobně jako u sportovců identifikovat ve skupině mužů ve věku 20 – 30 let. Patří sem zejména týmy hrající oficiální soutěž a mají potřebu se organizovat. Kromě zápasů většinou pořádají tréninky, které jsou ale, oproti profesionálním týmům, velmi neformální. Místo nácviku hry na nich spíše jen hrají a nemají problém přibrat někoho mimo tým pro doplnění počtu.
V těchto týmech jsou pro SportCentral důležití jejich aktivní členové nebo vedoucí, kteří si vytvořili nějaké vlastní řešení na organizaci hráčů, používají internet, sociální sítě a mají chytrý telefon s aplikacemi.
4.5.2 Problémy sportovních týmů
Po konzultacích s vedoucími týmů byl seznam problémů zredukován z původních 8 na následující 4:
- Týmy se potřebují organizovat
- Chtějí si evidovat svoje výkony a statistiky
- Hledají nové spoluhráče
- Hledají protihráče (např. na tréninky)
Výše uvedené problémy jsou seřazeny podle priorit.
Organizování se znamená zejména oznamování konání různých akcí, přihlašování se na ně a jejich následné zhodnocení. S tím souvisí dlouhodobé sledování vlastních statistik – týmy chtějí vědět, kdo dává góly, kdo je jak dochvilný nebo kdo má zrovna dresy nebo míč.
Některé týmy bojují s tím, že jich není dostatek, a mají tak problémy se sejít na trénink a případně i zápas. Jiné by také ocenily, kdyby si čas od času mohly zatrénovat proti novému soupeři.
Oproti SportCentralu existují pro řešení těchto problémů následující alternativy.
Problém 1 (organizace):
- Telefon
- Domluví se osobně (např. po zápase)
- Specializované weby jako BlueFields.com
Problém 2 (statistiky):
- Excel + sdílení emailem nebo přes Dropbox
- Zapisování na Facebooku
- Specializované aplikace (např. Tymuj.cz)
Problém 3 a 4 (spoluhráči a protihráči):
- Kontakty přes kamarády
- Vlastní webové stránky (většinou na nějakém webhostingu zdarma, nebo specializovaný web pro stránky týmů – např. Banda.cz)
- Získání kontaktů účastí na turnajích
4.5.3 Hodnota pro zákazníka
Hodnotou nabízenou SportCentralem pro sportovní týmy lze vyjádřit tímto způsobem: SportCentral pomáhá týmům zorganizovat se, najít spoluhráče a protihráče a vést si přehledné statistiky.
High-level concept by v případě sportovních týmů mohl znít: „Basecamp pro sportovce“. Basecamp je světově používaný nástroj pro organizaci pracovních týmů v rámci projektů. Toto přirovnání tedy nejvíce směřuje k řešení prvního problému, jímž je organizace skupiny.
4.5.4 Řešení
Řešení pro týmy se opět skládá z různých částí. Hlavní stavební kameny pro problém č. 1 (organizaci) je společný prostor na webu pro tým – s kontakty na jednotlivé členy, diskusí, možností nahrát fotografie nebo zjistit, kdo má u sebe jaké vybavení. Rovněž sem patří nástroje pro organizaci tréninků, zápasů a turnajů s přihlašováním na tyto akce a sledováním docházky.
Řešení druhého problému vychází ze zorganizovaných aktivit a přidává k nim možnost zápisu jejich výsledků a následné zobrazení v podobě statistik a vygenerovaných reportů s fotografiemi a účastníky. Díky zapsaným výsledkům mohou týmy mezi sebou soutěžit v lokálních žebříčcích například o to, kdo bude nejlepší ve městě, a tím mohou rovněž řešit svůj problém 3 a 4.
Problémy 3 a 4 řeší samotná prezentace týmu na specializovaném webu. Vedoucí týmů mohou ale i sami oslovit potenciální zájemce díky vyhledávání sportovců podle různých kritérií.
4.5.5 Marketingová strategie
Marketingová strategie je zpracována v dalším textu společně pro sportoviště, týmy i sportovce.
4.5.6 Zdroje příjmů
Zdroje příjmů jsou v případě týmů stejné, jako u sportovců. Jsou jimi reklama a affiliate, neboť členové týmu se na webu chovají podobně jako sportovci – procházejí jednotlivé stránky, kde mohou vidět reklamu.
Ačkoli se na to nebude SportCentral zatím soustředit, je možné v budoucnu otestovat, jestli by byly týmy ochotné platit za nějaký nadstandard. Mohli by jimi být například lepší týmové statistiky nebo automatické reporty ze zápasů stylizované do hezkých infografik, případně řízení týmových financí včetně placení v rámci týmu přes SportCentral.
Jakákoli rozhodnutí ohledně zpoplatnění funkcí pro týmy budou pečlivě zvažována, aby nebyla na úkor využití sportovních týmů k růstu uživatelské základny.
4.5.7 Náklady
Náklady na vývoj funkcí pro sportovní týmy jsou zahrnuty do celkového přehledu nákladů, viz dále.
4.5.8 Klíčové metriky
Klíčové metriky vzniknou v průběhu realizace podnikatelského plánu. Vytvoří se a budou sledovány podle toho, jak bude probíhat customer development.
Metriky důležité pro validaci sportovních týmů budou zejména měřit počet nově registrovaných týmů v systému, počet týmů organizující události pro vlastní tým nebo míra, jakou týmy přispívají k růstu uživatelské základny.
4.5.9 Neférová výhoda
Konkurenční výhody, které platí pro sportovce, jsou i u sportovních týmů.
- Autorita a image v oboru
- Nižší náklady na získání uživatelů
- Komplexnost a platforma pro třetí strany
Výhodou, která dále platí pro týmy, je vlastnictví databáze sportovců, v nichž mohou hledat nové členy.
Add a comment