Předchozí kapitola: Speciál: Podnikatelský plán startupu 07 – Lean Canvas model zákazníků (sportoviště) I.
Obsah této kapitoly
4.3.5 Marketingová strategie
4.3.6 Zdroje příjmů
4.3.7 Náklady
4.3.8 Klíčové metriky
4.3.9 Neférová výhoda
4.3.5 Marketingová strategie
Marketingová strategie bude zpracována v dalším textu společně pro sportoviště, týmy i sportovce.
4.3.6 Zdroje příjmů
Plánem SportCentralu je vybudovat produkt s jasnou přidanou hodnotou pro sportovní zařízení. Ten se skládá z několika nástrojů, které lze používat odděleně i společně. Rozdělit jej lze na 3 části, jak již bylo uvedeno ve specifikaci řešení:
- Získávání nových zákazníků
- Online prodej
- CRM
Předpokládá se, že příjmy budou vytvářeny dvěma způsoby:
- Provize z tržeb
- Měsíční poplatek za používání
Následující tabulka ukazuje předpokládané výše provizí u jednotlivých nástrojů a měsíční poplatky. Ceny a provize jsou zatím orientační a budou muset být během vývoje startupu zvalidovány zákazníky.
Tabulka 1: Uvažované zdroje příjmů – výše provizí a poplatků
Zdroj: Vlastní zpracování, 2013
Z tabulky je také patrné, že některé produkty budou nabízeny na bázi freemium. To znamená, že základní verze bude zdarma a zákazník bude platit za nadstandard. Např. zápis v katalogu bude moci mít zdarma jakékoli sportoviště, pokud si ale připlatí, dostane zvýrazněný zápis, který přiláká více potenciálních zákazníků.
Některé produkty také dávají možnost kombinovat zpeněžení provizí i poplatek za použití. V praxi bude muset být otestováno, kterou cestu preferují zákazníci a která je výhodnější pro SportCentral. Příkladem je rezervační systém, kdy lze z každé rezervace strhávat malé procento pro SportCentral, nebo si účtovat měsíční poplatek za provoz.
Vzhledem k velkému množství nabízených nástrojů se v budoucnu pravděpodobně mnoho z nich sloučí a budou prodávány v balíčcích.
Zjednodušený model sestává ze tří produktů, které do jisté míry kopírují rozdělení nabízeného řešení do částí získávání zákazníků, online prodej a CRM.
Tabulka 2: Uvažované zdroje příjmů – výše provizí a poplatků, zjednodušená varianta
Zdroj: Vlastní zpracování, 2013
U nástrojů založených na poplatcích se počítá s odstupňováním jejich výše podle rozsahu, v jakém půjdou tyto nástroje použít. Příkladem mohou být dlouhodobé slevy, kdy ve verzi zdarma mohou být aktivní pouze 2 slevy současně, v balíčku za 1.400 Kč nejvýše 5 různých slev současně a v balíčku za 2.000 Kč neomezeně slev. Kromě online prodejů je každý balíček nabízen i ve verzi zdarma s omezenou funkčností.
4.3.7 Náklady
Náklady na vývoj funkcí pro sportovní zařízení jsou zahrnuty do celkového přehledu nákladů, které budou rozpracovány v dalších kapitolách.
4.3.8 Klíčové metriky
Klíčové metriky vzniknou v průběhu realizace podnikatelského plánu. Vytvoří se a budou sledovány podle toho, jak bude probíhat customer development.
Metriky důležité pro validaci sportovních zařízení se budou týkat tržeb z jednotlivých produktů, množství nově registrovaných sportovišť nebo množství sportovišť aktivně využívajících svůj profil.
4.3.9 Neférová výhoda
Během realizace startupu bude potřeba aktivně pracovat na tom, aby byla firma chráněna před konkurencí. Vyvinuty by měly být zejména tyto výhody:
- Komplexnost a přizpůsobení potřebám zákazníků
- Výhoda oproti jednoduchým službám, které řeší 1 problém (např. samostatně prodávaný rezervační systém) a zároveň výhoda oproti příliš obecným produktům, které nejsou přizpůsobené pro sport (např. Facebook jako způsob propagace sportoviště)
- Ztráta zákazníka při neúčasti nebo odchodu ke konkurenci
- Snahou bude vyvinout portál takovým způsobem, aby jej neopouštěli zákazníci sportovních zařízení, a v důsledku toho jej nebudou opouštět ani sportoviště
- Portál pro sportovce a týmy
- Souvisí s výše uvedenou výhodou, navíc je zde možné využít tyto uživatele k šíření povědomí o SportCentralu u sportovních zařízení
- Autorita a image v oboru
- Cílené budování silné značky
- Nižší náklady na získání zákazníků
- Výhodou oproti konkurenci v USA nebo západní Evropě jsou nižší mzdy zaměstnanců. Dále sem patří SEO efekty webu s velkým množstvím uživatelského obsahu a jejich pozitivní vliv na vytváření poptávky po placených produktech.
- Platforma pro aplikace třetích stran
- Do budoucna by se měl SportCentral stát místem, kam budou moci vývojáři softwaru integrovat vlastní aplikace.
Předchozí kapitola: Speciál: Podnikatelský plán startupu 07 – Lean Canvas model zákazníků (sportoviště) I.
Add a comment