Následující kapitola: Speciál: Podnikatelský plán startupu 02 – Startupy a faktory jejich úspěchu
Tato speciální série článků o Podnikatelském plánu internetového startupu a jeho realizaci vznikla jako diplomová práce, kterou jsem psal v roce 2013. Týká se startupu SportCentral. Postupně tady vydám všechny kapitoly z napsané práce a na závěr přidám celou práci ke stažení. Diplomová práce vysvětluje, co to jsou startupy, jakým způsobem je lze řídit a na konkrétním startupu ukazuje tvorbu podnikatelského plánu / modelu.
Abstrakt
STERLY, R. Podnikatelský plán internetového startupu a jeho realizace. Diplomová práce. Plzeň: Fakulta ekonomická ZČU v Plzni, 100 s., 2013
Klíčová slova: startup, podnikatelský plán, podnikatelský model, internetová aplikace, SportCentral, investice, lean startup, lean canvas, elevator pitch
Předložená práce je zaměřena na fungování startupů s důrazem na internetové startupy a jejich podnikatelský model. V teoretické části se definují základní pojmy a vysvětluje se, jaká jsou specifika startupů oproti tradičnímu pojetí firem, jaké metodiky se používají pro jejich řízení a k jakým změnám dochází v této oblasti v posledních letech. Praktická část obsahuje souhrn prací na internetovém startupu SportCentral, jehož zakladatelem je autor této práce. Následují základní informace o projektu prostřednictvím tzv. elevator pitche. V další kapitole se autor věnuje tvorbě podnikatelského modelu SportCentralu pomocí metodiky Lean Startup a nástroje Lean Canvas. Následně je představen tým, který na startupu pracuje, a jsou nastíněny další kroky, které budou na SportCentralu realizovány. Závěr shrnuje práci jako celek a diskutuje její přínosy.
Úvod
Překotný rozvoj nových technologií v oblasti osobních počítačů a mobilních zařízení nabývá na intenzitě. Vznikají zcela nová zařízení, jako jsou například tablety, chytré hodinky nebo telefony, i způsoby jejich využití. S vývojem hardwaru jde ruku v ruce vývoj softwaru pro tyto produkty. Milion různých aplikací pro mobilní zařízení, to bylo před patnácti lety něco zcela nepředstavitelného. Dnes už realita v Apple Store nebo Google Play. Stejně tak 2,5 miliardy lidí připojených k internetu nebo tisíce rychle rostoucích společností vytvářejících pracovní místa v těchto nových sektorech ekonomiky. Tyto technologie rovněž umožňují neustálý růst efektivity v ostatních odvětvích, ať už je to robotizace nebo automatizace některých činností, a zvyšování ekonomického výstupu národních ekonomik. Nové technologie jsou tak důležité nejen pro samotné podnikatele, investory nebo zaměstnance v těchto odvětvích, ale i vlády jednotlivých zemí světa. S tím souvisí i podpora vědy a výzkumu, nových podnikatelských projektů nebo vytváření ekosystémů začínajících firem.
S technologickým pokrokem nastávají i další změny v osobních životech lidí. Mění se způsoby trávení volného času, komunikace mezi lidmi nebo také rychlost, jakou se šíří informace a myšlenky. Druhou stranou mince je pak ale i to, že lidé tráví stále více svého času u nejnovějších technologických výdobytků a méně se pak věnují osobním vztahům, rodině, četbě nebo pohybu. Je to ale právě zdravý životní styl, kterému se v poslední době začíná dostávat více pozornosti. S bohatnutím společnosti si lidé mohou dovolit vybírat lepší potraviny a stravovat se zdravěji. Zvyšuje se také zájem o sportovní aktivity a wellness, které jsou často podporovány i státem. Se sportem také souvisí péče o vlastní zevnějšek a dobrý vzhled je pro mnohé společenskou nutností.
Informační technologie a sport, na první pohled dvě odlišné věci, to jsou hlavní stavební kameny internetového projektu SportCentral. Když v roce 2010 autor této diplomové práce hledal místo, kam by si šel s kamarádem zasportovat, ke svému překvapení zjistil, jak obtížné to na internetu může být. Napadlo jej tedy, že by bylo dobré, kdyby existovalo místo se všemi sportovními zařízeními v České republice pohromadě. Když se touto myšlenkou zabýval hlouběji, začaly se vynořovat další nápady, co všechno by se dalo na internetu kolem sportování zlepšit – najít si na sportování přátele, zorganizovat si sportovní tým, nebo se jen jednoduše jedním kliknutím zarezervovat. Všechny tyto činnosti spolu souvisí a měly by se řešit společně. A tím vznikla touha vytvořit internetový portál pro rekreační sportování, který se bude zabývat problémy sportovců a stane se jejich nepostradatelným pomocníkem.
Cíle práce
Cílem této práce je analyzovat způsoby, jakými lze naplánovat a realizovat vznik nové internetové společnosti. Jsou tyto postupy odlišné od řízení zavedené organizace? Čemu by se měl podnikatel věnovat v začátcích svého podnikaní, co je důležité a co není? Existuje způsob, kterým mohou startupy zvýšit šance na svůj úspěch? A lze tyto plány využít při snaze získat pro svoji začínající společnost financování?
V teoretické části práce budou definovány pojmy jako jsou startup, podnikatelský plán nebo podnikatelský model. Bude analyzováno, jakým způsobem lze zvýšit šance podnikatelského projektu na úspěch a jak k této problematice přistupují autoři odborné literatury.
Tyto teoretické poznatky budou více než jeden rok aplikovány v praxi, testovány a poslouží k tomu, aby byl postupně vyvíjen podnikatelský plán internetového startupu SportCentral. V práci bude zmíněno, jaké činnosti byly na startupu prováděny a jakých výsledků se dosáhlo.
V praktické části se pak dále v realitě ověřené postupy použijí k vytvoření podnikatelského modelu pro SportCentral s cílem sloužit dvěma skupinám – jeho zakladatelům pro další směřování startupu a potenciálním investorům jako součást žádosti o investici.
Obsah diplomové práce
Níže uvádím celý obsah diplomové práce. Při postupném přidávání článků z něj budu na tyto články odkazovat.
- 1 Startup a podnikatelský plán – teoretická část
- 1.1 Startupy
- 1.1.1 Internetový startup
- 1.1.2 Klíčové faktory úspěchu startupů
- 1.2 Podnikatelský plán
- 1.2.1 Plánování
- 1.2.2 Podnikatelský plán a podnikatelský model
- 1.2.3 Business Model Canvas
- 1.3 Dokumenty pro investory
- 1.1 Startupy
- 2 Představení startupu SportCentral – Elevator pitch
- 2.1 Elevator pitch SportCentralu – verze 1
- 2.2 Elevator pitch SportCentralu – verze 2
- 2.2.1 Okomentovaný elevator pitch SportCentralu – verze 2
- 3 Práce realizovaná na SportCentralu za poslední rok
- 4 Podnikatelský model SportCentral
- 4.1 Pro koho je tento podnikatelský plán/model
- 4.2 Zákazník / uživatel
- 4.3 Business model pro segment sportovních zařízení
- 4.3.1 Zákaznické segmenty
- 4.3.2 Problémy sportovních zařízení
- 4.3.3 Hodnota pro zákazníka
- 4.3.4 Řešení
- 4.3.5 Marketingová strategie
- 4.3.6 Zdroje příjmů
- 4.3.7 Náklady
- 4.3.8 Klíčové metriky
- 4.3.9 Neférová výhoda
- 4.4 Business model pro segment sportovci
- 4.4.1 Zákaznické segmenty
- 4.4.2 Problémy sportovců
- 4.4.3 Hodnota pro zákazníka
- 4.4.4 Řešení
- 4.4.5 Marketingová strategie
- 4.4.6 Zdroje příjmů
- 4.4.7 Náklady
- 4.4.8 Klíčové metriky
- 4.4.9 Neférová výhoda
- 4.5 Business model pro segment sportovní týmy
- 4.5.1 Zákaznické segmenty
- 4.5.2 Problémy sportovních týmů
- 4.5.3 Hodnota pro zákazníka
- 4.5.4 Řešení
- 4.5.5 Marketingová strategie
- 4.5.6 Zdroje příjmů
- 4.5.7 Náklady
- 4.5.8 Klíčové metriky
- 4.5.9 Neférová výhoda
- 4.6 Marketingová strategie pro všechny segmenty
- 4.6.1 Strategie vstupu na nový trh
- 4.6.2 Strategie prodeje
- 4.6.3 Další možnosti šíření povědomí o SportCentralu
- 4.7 Náklady pro všechny segmenty
- 4.7.1 Vývoj aplikace
- 4.7.2 Prodej a marketing
- 4.7.3 Ostatní náklady
- 4.8 Výnosy pro všechny segmenty
- 4.8.1 Výnosy z produktů pro sportoviště
- 4.8.2 Výnosy z reklamy
- 5 Finanční plán
- 5.1 Hledaná investice
- 6 Představení týmu
- 6.1 Roman Sterly
- 6.2 Tomáš Holub
- 6.3 Luboš Král
- 6.4 Další zaměstnanci
- 7 Časový plán realizace
- 8 Akční kroky na nejbližší dobu
- 9 Závěr
- 10 Seznam obrázků
- 11 Seznam tabulek
- 12 Seznam zkratek
- 13 Seznam použité literatury
- 14 Seznam příloh
Následující kapitola: Speciál: Podnikatelský plán startupu 02 – Startupy a faktory jejich úspěchu
Add a comment