Startup: SportCentral
Období: 6-9/2012
Dnes řeknu otevřeně spoustu čísel a interních věcí – kolik jsme vynaložili na první soutěž na SportCentralu Sport roku 2012, jak jsme ji propagovali, co to přineslo. Po přečtení článku možná budete o něco moudřejší, pokud sami o nějaké soutěži uvažujete. Čtěte dále, pokud se chcete dozvědět, jak udělat soutěž za několik desítek tisíc korun, získat do ní desítky partnerů, kteří vám dají výhry za statisíce a další marketingovou podporu a rozjet web, který právě vznikl a nikdo jej nezná.
Ale pěkně popořadě.
V červnu 2012 jsme poprvé spustili SportCentral. V tuto chvíli většina podobných českých portálů skončí – spuštěním. Programátoři to naprogramují a dále se už o to nikdo nestará. Příkladů je hodně – hejbejtese.cz nebo fitpalist.com. Ten první tady byl ještě před námi, ten druhý vznikl tak nějak současně s námi. A výsledek? Nic se tam neděje, vyrobili to a nechali být. Za 2 roky žádná aktivita, žádné vylepšení, žádný marketing. K čemu? Nevím.
U SportCentralu jsme už před začátkem programování plánovali, jak jej budeme propagovat, jak na web přivedeme uživatele. Jednou věcí do začátku měla být i soutěž pro uživatele. V roce 2012 stále frčely aplikace na Facebooku a na výrobě několika z nich jsem se také podílel. Takže jsem si uměl představit, co to obnáší a co to může přinést. Na Facebooku jsme sice aplikaci dělat nechtěli, ale na webu je to dost podobné.
Během června a července jsme tedy naprogramovali soutěž, během srpna běžela (do 9. září), v září jsme se díky ní dostávali do médií.
Cíle soutěže
Cíle | Měřítka |
Ukázat portál uživatelům | Počet návštěvníků |
Získat uživatelskou základnu | Počet vyplněných profilůPočet vracejících se uživatelů |
Zlepšit SEO výkonnost | ObsahOdkazyOdkazy na sociálních sítích |
Získat data pro prodejnost sportovištím | Návštěvy detailů sportovišťProkliky na weby sportovišť |
Navodit image používanosti portálu | LikyKomentáře v detailech sportovišťVyjádření uživatelůReference o portálu v médiích |
Zjistit klady a zápory portálu | Seznam +/- |
Zvýšit počet sportovišť v systému uživateli | Míra pokrytí sportovišť v ČR |
První nápad na soutěžní aplikaci neprošel
Na začátku jsme vymysleli aplikaci, která se v mnohém podobala různých webovým a facebookovým hrám. Kombinovala různé herní prvky, něco na styl Travianu a Shakes & Fidget. Mělo to fungovat tak, že lidé budou na webu SportCentralu plnit různé úkoly, za ty dostávat body nebo vylepšovat vlastnosti svojí postavy (sportovce), bojovat s ostatními hráči, snažit se vyšplhat v žebříčku co nejvýš a vyhrát nějaké výhry. Protože byla zbytečně složitá, upustili jsme od ní.
Tady se můžete mrknout, jak vypadaly původní nákresy, které jsem dělal já (takže žádná sláva, na hodinách výtvarky za mě polovinu dělala vždy učitelka).
Druhý nápad na soutěžní aplikaci byl úspěšnější
Řekli jsme si, že to zjednodušíme. Žádné animace, jak postavička někam postupuje, dělá nějaké souboje a další prkotiny. A kromě přitáhnutí uživatelů na web z toho chceme vytěžit i další věci – třeba se dostat někam do médií. A dostali jsme geniální nápad, že uspořádáme celorepublikovou anketu o oblíbenosti sportů.
Dlouho jsme bádali nad názvem – Tomáš navrhoval Druhý dech, Třetí šance nebo Sportovní kotel, Standa chtěl Skoč si pro výhru, Sportuj a vyhraj nebo Bílé jarmilky 2012, Míra zkoušel Zlatý Central, Zdeněk Sport národa, druhý Tomáš zase Česká jednička nebo Sport Čechů, Luboš Hlas sportu 2012 nebo Sport Cup 2012, Jarda Sport roku 2012 a SuperSport, Kuba byl pro Krále sportů, Lucka pro NEJ sport, já jsem přihodil Česko sportuje 2012 a Český sport 2012.
No nakonec to vyhrál Jardův Sport roku 2012.
Teď co to bude dělat. Měl to být mix ankety o oblíbených sportech a sportovních návycích českých obyvatel + plnění úkolů na samotném webu. Od toho prvního jsme si slibovali, že výsledky ankety protlačíme do médií (povedlo se) a že tím získáme zajímavé poznatky pro vývoj webu (povedlo se). Od druhého pak, že prázdný portál bude hned živější (povedlo se) – lidé měli hodnotit sportoviště, přidat se mezi jejich fanoušky, sdílet různé stránky na Facebook, Google+, Twitteru, apod.
Za odpovídání na otázky a plnění úkolů získávali uživatelé body, díky kterým se umisťovali v žebříčků. V každém soutěžním kole jsme odměnili nejlepší podle počtu bodů v daném kole a vylosovali několik dalších výherců.
Wireframy k aplikaci
Takto jsem to rozkreslil pro programátory…
Grafické návrhy k aplikaci
A takhle to Luboš nakreslil…
A stejně tak to programátoři naprogramovali.
Anketní otázky a soutěžní úkoly
Do ankety jsme zahrnuli tyto otázky:
- Kam si chodíte zasportovat v létě, když chcete být venku?
- Jaký kolektivní sport, kde proti sobě stojí týmy, si nejraději zahrajete ve skupině s kamarády?
- Jakému sportu se věnujete nejčastěji?
- Na jaký sport nejraději chodíte, když jdete kryté sportoviště?
- Jaký sport vás baví úplně nejvíc?
- Jaký individuální sport máte nejraději? Individuální sport je takový, kde proti sobě nestojí týmy, ale nemusíte jej dělat pouze sami (např. hrajete proti soupeři).
- Jaký sport byste rádi někdy vyzkoušeli?
- Jaký je váš nejoblíbenější venkovní zimní sport?
- Jaký typ sportovce jste?
- Jak často sportujete?
- Jak často sportujete na placených sportovištích, sportcentrech, apod.?
- Kolik v průměru utratíte za vstupné na sportoviště za měsíc?
- Muž/ žena
- Věk
- Město / kraj
- Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání? Pokud stále studujete, vyberte probíhající.
- Pro získání úplné statistiky si vás dovolujeme zeptat na váš čistý měsíční příjem (příp. kapesné). Pokud si nepřejete odpovědět, zaškrtněte prosím poslední možnost. Otázka není povinná, ale za odpověď budeme rádi.
- Co byste na SportCentral.cz v budoucnu chtěli používat?
Kromě toho jsme udělali haldu soutěžních úkolů, za které se získávaly body:
- Jednorázové
- Like oblíbených sportovišť
- Like u místa, kde nejčastěji sportuje
- Like u sportu, který nejčastěji hraje
- Like u místa i sportu
- Ohodnocení oblíbeného sportoviště + komentář
- Like FB stránky Sportcentral
- Napsání příběhu / zkušenosti / vtipné historky o sportu
- Vyplnění uživatelského profilu
- Nahlášení chybějícího sportoviště
- Opakované
- Získávání hodnocení pro vlastní příběh
- Zvaní přátel na portál
- Treasure hunting na portálu s indiciemi na naší Facebookové stránce (př. „Poklad najdete, pokud si zahrajete sport s předmětem o velikosti vaší hlavy ve městě, kterým protéká velká řeka.“ U některého volejbalového hřiště v Plzni bude schovaných 100 bodů).
Jak jsme získali partnery do soutěže a ceny za půl milionu
Mohli jsme nakoupit pár telefonů nebo sadů hrnců (typické dárky v soutěžích na Facebooku), ale my jsme řekli ne. Když dárky, tak pro všechny, alespoň pro tisíc.
Při hledání partnerů jsme emailem oslovili sportoviště, sportovní e-shopy, portály, svazy, soutěžní weby, sportovní facebookové stránky. V první fázi jsme nashromáždili kontakty, ve druhé každou skupinu oslovili emailem s nabídkou spolupráce.
Sportoviště – oslovili jsme 2611 sportovišť, spolupráci jsme domluvili s 26. Do soutěže dali 1142 poukazů na jejich služby v průměrné ceně 373 Kč, celkem tedy za 425 700 Kč.
Partneři soutěže – oslovili jsme 2608 různých portálů, e-shopů nebo svazů, spolupráci jsme domluvili se 40. Do soutěže dali 72 výher (např. profi svítilny, poukazy na nákup sportovního zboží, …) v hodnotě 49 856 Kč.
Facebookové stránky – oslovili jsme 1600 stránek, z toho 147 spolupracovalo a nasdíleli informace o soutěži.
Co dostali partneři:
- Vybraní partneři dostali logo u některé z otázek
- Odkazy z různých stránek SportCentralu, které se týkají jimi nabízených sportů
- Prostor na stránce s partnery
- Loga na výherních poukazech na sportoviště
- Sportoviště získala díky poukazům nové zákazníky (některé poukazy byly na 100% slevu, jiné na menší, podmínkou bylo 50% a více)
- Odkazy na Facebookové stránky partnerů
Jak jsme soutěž propagovali
Pro zviditelnění soutěže jsme využili možnosti partnerů:
- Odkazy na jejich webech
- Rozeslání informací o soutěži v newsletteru
- Sdílení na stránkách na Facebooku
My sami jsme:
- Propagovali soutěž na SportCentralu – v rohu obrazovky byla upoutávka
- Využili naši stránku na Facebooku, profil na Google+, Twitteru, a osobní profily zaměstnanců
- Sdíleli soutěž na tzv. soutěžních serverech (weby, kde lze uveřejňovat internetové soutěže)
- Sdíleli ji na fórech, v diskusích, apod.
- Naprogramovali ke splnění úkolů i publikaci výsledku na Facebook
Výsledky propagace
22 partnerů rozeslalo informace o soutěži na 250 850 emailových adres svých zákazníků nebo uživatelů, z toho nám na web přišlo 7 389 návštěv (2,95% úspěšnost). Z toho nám nejlépe fungovala spolupráce se SportObchodem, který přivedl 6 268 návštěv (6154 email, 114 banner). Jejich newsletter byl zdaleka nejvíce proklikávaný, což svědčí o kvalitě jejich emailového marketingu.
29 partnerů umístilo odkaz na svůj web, z toho na soutěž přišlo 5 503 návštěv.
Ze 17 soutěžních serverů jsme přivedli 4 447 návštěv, ty fungovaly velmy dobře (téměř nulové náklady na práci). Nejúspěšnějším byl server Soutěž.cz, který přivedl 2468 návštěv (+180 z emailu), za ním se umístily České soutěže, které přivedly 754 návštěv. Vyplatilo se také publikování na souteze.cz (322 z webu + 71 z emailu), soutezime.cz (130 z webu + 11 z emailu) a internetove-souteze.cz (55 z webu + 313 z emailu). Ostatní nepřesáhly hranici 50 návštěv.
Z Facebooku jsme přivedli 13 643 návštěv, bohužel nevím, kolik z toho bylo díky partnerským stránkám, naší stránce, odkazům, které se na Facebook sdíleli po splnění úkolů.
Část lidí přišla také z vyhledávačů – často hledali informace o soutěži nebo přímo zadávali do hledání SportCentral. Takto k nám přišlo přes 9 459 návštěv.
Velká skupina lidí chodila také na web přímo (zadali do prohlížeče www.sportcentral.cz) – jejich počet byl 7 650 návštěv.
K výše uvedeným číslům je potřeba připočíst ještě cca 5 000 návštěv z různých dalších zdrojů.
Když se podíváme v součtu na celý průběh soutěže, tak během jejího konání (1.8. – 9.9.) přišlo na web 35 819 unikátních lidí, někteří z nich opakovně, takže šlo o celkem 53 428 návštěv. Pokud bychom počítali, že návštěvnost pouze díky soutěži přicházela až do konce září (začali o nás vycházet různé články), vygenerovala návštěvnost za srpen a září 48 734 unikátních lidí, kteří udělali 70 073 návštěv.
Vyhodnocení soutěže
Když se podíváme na návštěvnost, tak pro srovnání v předchozím období (červen a červenec vs. srpen a září) byl počet unikátních lidí 7 697 (nárůst o 533%!) a 9 270 návštěv (nárust o 656%!).
V říjnu a listopadu po soutěži byla čísla v porovnání se soutěží (říjen a listopad vs. srpen a září) následující: počet návštěv 63 852 (pokles o 8,9%) a počet unikátních návštěvníků 55 313 (růst o 13,5%). Pokles návštěv souvisí s tím, že kvůli soutěži se část lidí vracela opakovaně, toto opakování návštěv ale po soutěži trochu opadlo.
Celkově je vidět jednoznačně pozitivní dopad soutěže na návštěvnost nejen krátkodobě (během konání), ale i dlouhodobě. Takový čísel bychom bez ní dosahovali až po delší době. Můj odhad je, že díky soutěži na web přišlo přímo nebo nepřímo cca 200 000 unikátních lidí.
Soutěž nejen, že ukázala lidem, že SportCentral existuje, ale přinesla nám i velký efekt v optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Doplnili jsme databázi sportovišť, získali spoustu zpětných odkazů z bannerů u partnerů, získali odkazy z článků, které se o nás napsali, byli jsme sdíleni na sociálních sítích. Jen na hlavní stránku SportCentralu jsme získali cca 25 000 odkazů z Facebooku, jak lidé sdíleli to, že získali v soutěži body.
Dále jsme získali cca 3 000 – 4 000 registrovaných uživatelů, což sice není moc, ale 10% míra, ve které se lidé registrovali, není špatná. Někteří mohli navíc na anketu odpovědět i anonymně, pokud nechtěli soutěžit. Také jsme se dozvěděli odpovědi na otázky, které nás zajímaly, atd.
Jelikož jsme všechny ceny rozdali, peněžně jsme na tom nic nezískali.
Kolik nás to stálo?
Soutěž stála můj a Lubošovo čas (za práci si nic nebereme) a čas dalších lidí na programování a marketing. Když jsem to zhruba spočítal, vychází to okolo 70 000 Kč v našich nákladech. Na jednu stranu je to málo (máme poměrně malé náklady na zaměstnance), na druhou stranu je to hodně (spotřebovalo se opravdu hodně hodin a ne všechny byly strávené efektivně a ne všechno šlo podle plánu ve vývoji).
A také to stálo 2-3 měsíce, kdy jsme mohli dělat něco jiného.
Nic není zadarmo.
Když to ale přepočtu, tak za 200 000 přivedených lidí bychom třeba v AdWords reklamě dali klidně 1 000 000 Kč (5 Kč za kliknutí), minimálně však statisíce. Otázka je, jestli bychom získali víc, kdybychom dali 70 000 Kč do SEO. V návštěvnosti by to možná bylo srovnatelné.
Čili nejde to zhodotit a jasně říct, že dělat to bylo správné nebo nesprávné. Pozitivní přínos to mělo velký, ROI je otázkou, zkušenosti se hodí a příště to už umíme udělat ještě lépe.
A jak vlastně dopadla anketa o oblíbenosti sportů? Podívejte se na Výsledky ankety Sport roku 2012.
Zajímalo by vás něco dalšího k soutěži? Ptejte se v komentářích prosím.
Jarmila
Díky Romane, zrovna tuhle situaci promýšlím pro náš projekt, opět velmi užitečné informace i s čísly.
Jindřich Radič
FitPalist.com – sme spustili v březnu roku 2013. Měl jste asi na mysli náš předchozí projekt, kterým jsou ČeskéPosilovny.cz. Ten jsme spustili v roce 2010. Projekt ČeskéPosilovny.cz si žije svým životem a na svůj provoz si vydělá.
Roman
Děkuji za komentář Jindro. Myslel jsem skutečně FitPalist. Přijde mi to jako velmi dobrý nápad, ale jak jsem psal v příspěvku – po dokončení práce na vývoji se to zastavilo. Soudím z toho, že za ten rok tam máte cca 20 aktivních inzerátů. Nemyslíte? České posilovny znám, ty jsou také fajn.
Občas jsem přemýšlel, jestli se vám ozvat s návrhem nějaké spolupráce, ale zatím mě nenapadla jaká. Kdybyste si chtěli někdy jen tak zavolat a pobavit se o zkušenostech z FitPalistu / Českých posiloven / SportCentralu, budu rád.
Pozdravujte Romana :-)
Roman
Roman
Zdravím Romane a musím hned poděkovat za velmi kvalitně popsané situace jak z teoretického pohledu, tak hlavně z reálu! Píšeš tady, že bys možná dnes tuto „dřinu“ uměl udělat lépe, snad efektivněji. Ptám se tedy, jestli bys raději doporučil onu investici do SEO, než formou soutěže a všeho s tím spojeného? Je tady vidět obrovský kus práce. Ještě jednou díky,
Roman.
Roman
Ahoj, udělal bych znovu soutěž i SEO. Soutěž bych ale udělal mnohem jednodušší. Tahle byla provázaná na další funkce v rámci celého webu, to už bych asi vynechal a zachoval jen anketu. Také bylo ze začátku těžké se s domluvit s partnery, protože jsme byli úplně noví a neměli žádnou návštěvnost. Dnes už by bylo na čem stavět argumentaci, proč se dou takové soutěže zapojit. Nicméně kdo si to může nebo chce dovolit, může dát do soutěží ceny, které koupí. My to postavili na kvantitě menších cen, ale možná by stejně zafungovalo i pár telefonů, apod.
Kdyby tě ještě něco zajímalo (i u jiných věcí), budu rád za otázky v komentářích :-)
Roman
Roman
Díky Romane!
Teď akorát hledám vhodného investora. Tady umíš poradit, doporučit?
A přiznám se, že jsem se tady nedočetl (nečetl jsem všechno), jak Tvůj projekt vnímáš po dvou letech. Zda se naplnila Tvá očekávání po stránce Tvého podnikatelského záměru a tím i finančně?
Díky za odpověď.
Roman
Roman
Článek, který by to zhodnotil kompletně po pár letech jsem ještě nepsal. Snažím se to doplňovat, jak to šlo postupně, ale bohužel není moc volného času a tak vychází nové věci dost nepravidelně.
Ohledně toho investora jsem ti napsal email.
PetrP
Na finanční zhodnocení projektu jsem opravdu zvědavý. Tak šup šup, ať už je na světě další článek :)
cerna kabelka
Též děkuji za otevřenost a možná i dobrý návod na zorganizovaní vlastní soutěže. Těším se na další info.