Startup: SportCentral
Období: 5-7/2012
V tomto příspěvku se dozvíš 3 věci:
- Jak jsme spustili web
- Jak jsme jej propagovali po spuštění
- Jaké jsme měly výsledky během prvních 2 měsíců
Jak jsme spouštěli nový web
Spuštění první verze www stránek SportCentralu jsme plánovali na duben. Práce se však protáhly a tak jsme spouštěli až v půlce května. A kvůli chybám v aplikaci, které jsme opravovali, jsme o tom začali mluvit až 29. května.
Zpoždění mělo několik důvodů:
- Měli jsme špatné odhady náročnosti
- Produktivita práce programátorů nebyla tak vysoká, jak jsme očkávali (viz moje hodnocení náborů programátorů)
- Některé funkce jsme si vymysleli zbytečně složité
- Dělali jsme unit testy (viz o unit testech na Wikipedii), které jsme nikdy pořádně nevyužili a nakonec od nich upustili
… aneb typické chyby při vývoji software, kterých jsme se také dopustili.
V první verzi jsme měli hlavní stránku, registrace (klasické i přes Facebook), editace a profily lidí, registrace, editace a profily sportovišť s informacemi, diskusí přes Facebook, fotogalerií a otevírací dobou. Lidé si mohli nastavit, jaké sporty je baví, kam chodí sportovat a říct, jestli hledají tým nebo kamarády na sportování. Aplikace uměla vyhledávat podle sportu a lokality a zobrazovala vyhledané uživatele nebo sportoviště na mapě.
Do toho jsme ještě začínali programovat soutěž, kterou jsme chtěli nalákat uživatele na nově vzniklý portál. Tu jsme nakonec odložili na prázdniny, abychom mohli konečně web spustit. Už to byly 4 měsíce, co jsme začali pracovat.
Ke spuštění se musela aplikace ještě otextovat, vymyslet URL adresy stránek nebo jejich titulky. Také jsme přidávali měření pro Google Analytics včetně nějakých pokročilých věcí nad rámec základní implementace měření jednotlivých stránek.
A jak vlastně proběhlo samotné spuštění? Nebylo to nic zvláštního. Prostě místo stránky „Chystáme pro vás portál pro rekreační sportovce“ tam programátoři přehodili aplikaci, kterou jsme do té doby vyvíjeli bokem. Začalo se testovat a nacházely se chyby. Na web nikdo nechodil, nikdo o něm nevěděl, a tak jsme mohli ladit až do konce května, kdy jsme o tom už začali mluvit nahlas.
Spuštěno. Co teď? Propagace
Pokud už jsi někdy spouštěl nový web nebo aplikaci a následně sledovali, kdo vám na něj chodí, určitě víte, že o novém webu se nikdo jen tak nedozví. Je takřka neviditelný. Proto jsme už před spuštěním s Kubou a Luckou, které jsme přijali v březnu na marketing, naplánovali propagaci.
Plán propagace stránek po spuštění:
- Přidání webu do vyhledávání (Seznam, Google, …)
- Registrace do katalogů (Firmy.cz, Odkazy.seznam.cz, …)
- Tisková zpráva
- Přihlášení do startup soutěží
- Žádost o kritiku webu na fórech (Webtrh.cz, Lupa.cz, …)
- Zmínka na sportovních fórech
- Sdílení na sociálních sítích
- Výměna odkazů
- Blog a jeho propagace
… a některé další, které se nevyužili. A pak měla být zmíněná soutěž, kterou jsme spustili v srpnu (2012). Napadli by tě další věci? Klidně mi napiš do komentářů.
Kromě těchto kroků bylo nedílnou součástí naší strategie vybudovat databázi sportovních zařízení. Tu jsme potřebovali ze 3 důvodů:
- Sportoviště měla být našimi zákazníky
- Lidé (sportovci, našich uživatelé) sportoviště na internetu aktivně vyhledávají a díky databázi a SEO získáme návštěvnost
- Vytvořit vyhledávač sportovišť bylo to, proč jsem se do SportCentralu původně pustil (i když to dnes už zdaleka jen o tom není) – článek tady
Šli jsme na to tak, že jsme najali pár brigádníků (spolužáků ze školy, v té době jsem pořád studoval), kteří procházeli webové stránky sportovišť a dohledávali k nim kontakty a otevírací dobu. Společně s nabízenými sporty pak ručně psali tyto údaje na SportCentral. Tohle začalo už vlastně před spuštěním celé aplikace a pokračovalo až do září. Pak jsme si řekli, že jich máme dost (5700) a přidávání ukončili. To nás postavilo do role největší databáze sportovních zařízení v ČR (konkurence byla 2-3x menší).
Takto jsme tedy řešili problém, že pokud nebudeme mít sportoviště, lidé nebudou na SportCentral chodit. A pokud nebudeme mít uživatele, nebudou tam mít zapotřebí se sportoviště prezentovat. Začarovaný kruh, který jsme rozsekli tím, že jsme převzali úlohu jedné strany a vytvořili si v databázi několik tisíc zápisů sami.
Výsledky za první 2 měsíce
Výsledkem všeho bylo, že nám postupně začala růst návštěvnost. V ní ještě nebyl účinek budované databáze sportovišť, protože chvíli trvá, než vyhledávače nové stránky zaindexují a než se každá nová stránka prodere (s pomocí dalších SEO aktivit) na vrchol, aby na ni na Googlu nebo Seznamu vůbec někdo kliknul.
Návštěvnost podle Google Analytics
Zdroje návštěvnosti podle Google Analytics
Návštěvnost je sice pěkná věc, ale jak jsem psal v předchozím článku, skutečné cíle měly být jiné.
Pohled zpátky
Jak jsem se poučil a co bych dělal jinak:
- Méně funkcí do první verze
- První verze by měla sloužit k ověření, jestli takové řešení skutečně nějaký problém řeší – tj. ještě bych zvážil, co vlastně do první verze dávat
- Při propagaci se zaměřit jen na to podstatné – 20% činností přinese 80% efektu a to stačí
- Měřit správné věci – u startupu by to měl v této fázi být spíše kvalitativní feedback na to, jestli jde o správné řešení, které chce někdo používat. A k tomu stačí mnohem méně jakékoli propagace nebo uživatelů, než jsme se pokoušeli nahnat.
- Pozor na odhady náročnosti a kolik produktivní práce máte k dispozici
V dalších dílech se můžeš těšit na to, jak jsme implementovali Google Analytics a jak jsme dělali soutěž Sport roku, která přinesla padesátitisícovou návštěvnost!
Máš otázky? Prosím, ptej se.
Aleš Baran
Romane, moc se nám Tvůj článek líbil a přejeme Ti se Sportcentralem hodně úspěchů. Serendipity o.s.
Roman
Díky, přeji i vám to samé :-)
Adriena Dryáková
Romane, narazila jsem na Vás díky rozjezdům do kterých jsem letos zaregistrovala svůj malý projekt. Vaše stránky a podnikání se mi líbí, je zkrátka vidět, že máte drive! Držím palce a pokud se dostanu v rozjezdech dál, velice ráda se s Vámi setkám. Adriena Dryáková – http://www.adry.cz
Roman
Díky, držím v Rozjezdech palce. Je to jedna z těch nejlepších soutěží pro začínající podnikatele, které u nás jsou. Měla byste zájem o nějaká konkrétní témata tady na StartupHelp, o kterých bych mohl napsat?
Adriena
Romane, ani jsem to nestihla všechno projít, je tady opravdu SPOUSTA informací…Jen nechápu, kde na to všechno bereš energii;) Poslední dobou se nejvíc zajímám o online marketing, tam bych chtěla načerpat knowhow a zjistit jak na to…To je asi tak namátkou,co mě napadá..Zdravím, A.
Roman
Možná by se hodil marketingový průvodce, který jsme vyrobili na SportCentralu pro majitele sportovišť. Všechno se dá použít i obecně pro další malé a střední podniky, je to přizpůsobené začátečníkům / středně pokročilým, malým rozpočtům, apod. Návody jsou tady: http://info.sportcentral.cz/marketing-sportovist/
Dan
Inspirativni. Hlavne soutez. Diky ;-)
pepa
Držím palce a těším se na nějaký brzký report, jak si aktuálně stojíte.