1. Tomáši, představ prosím váš podnikatelský záměr v 1 větě.
Tvoříme první kontextově-vizuální anglický slovník na světě!
2. Proč jste se do toho pustili?
Protože učím angličtinu a chci svým studentům nabídnout zajímavější materiály se slovní zásobou a samozřejmě si taky trochu práci usnadnit.
Projekt vznikl v roce 2015, když jsem už měl dost tradičním učebnic a slovníků, které nabízí slovní zásobu po částech a v abecedních sloupečcích. Jednoho dne jsem požádal svoji partnerku, jestli by mi pomohla najít najaké zajímavé materiály na jedno téma na internetu, ale i ona nic nenašla a nakonec vzala tužku a papír a nakreslila první slovní mapu se slovíčky v souvislostech a s obrázky.
3. Můžete se prosím představit? Jaké zkušenosti a znalosti vám pomohou ve vašem podnikání uspět?
Jmenujeme se Tomáš Bednář (29) a Suzannah Gearing (28), máme dva syny, pejska a jsme česko-britská rodinka, která se rozhodla změnit způsob výuku cizích jazyků. Žijeme a učíme angličtinu v Olomouci a mezi naše hlavní zkušenosti a znalosti považujeme cestování, otevřená mysl a hodně četby o osobním rozvoji.
Váš podnikatelský záměr
4. Kdo jsou vaši ideální zákazníci a jak byste je charakterizovali?
Náš ideální zákazník je:
- žena, 27-45, učitelka angličtiny, maminka dětí 2-11 let
- učitelé a studenti jazyků, kteří mají rádi vizuální materiály s informacemi v souvislostech
V Česku je jedná o 10 000 vzdělávacích institucí, které učí jazyky (MŠ, ZŠ, SŠ, jazykovky). Ve světě to jsou miliony potencionálních zákazníků.
5. S jakými potřebami se potýkají?
Lidé neustále hledají rychlejší cesty, jak se naučit cizí jazyk, ale všichni stále přehlíží jeden důležitý fakt, který je podložený vědeckými výzkumy a to, že mozek je zařízení, které má rádo informace v logických souvislostech a nejlépe s vizuální podporou (mozek více rozumí obrázkům než textům) a přesto na světě není jediný slovník/učebnice, která by byla vytvořena na tomto principu!
6. Jaké je vaše řešení na tyto jejich potřeby?
Náš produkt je světově první slovník na výuku cizích slovíček, který je určený pro logicko-vizuální typ. Slovník plánujeme vytvořit jako tištěnou knihu a online software.
7. Jaké mají vaši zákazníci alternativy a kdo je tvojí konkurencí?
Naší přímou konkurencí jsou slovníky, ale v zásadě nemáme konkurenci, protože jsme první na světě, kteří vytváří takové materiály.
8. Zkuste jednou větou říct, proč by měli zákazníci využít právě váš produkt.
Slovní zásoba v souvislostech, podpořená obrázky.
9. Jakými marketingovými kanály budeš/te svoje podnikání propagovat?
Náše hlavní marketingový kanály jsou:
- “dávej” neboli pořádáme testování zdarma pro školy a rodiče, ve kterém si mohou otestovat výhody našich map a navíc nám mohou říci, co chtějí změnit
- sdílení na sociálních sítích, především ve skupinách určených pro jazykáře
- crowdfundingová kampaň na Kicstarter.com
- dále to jsou články, konference, startup soutěže atd.
10. Na čem budeš/te vydělávat a kolik to bude stát?
Nyní se zaměřujeme vydání prvního dílu tištěného slovníku pro studenty (cena 470 Kč v předprodeji s poštovným). Pro učitele nabízíme PDF sady (470-860 Kč). Do budoucna (2018) plánujeme vytvořit software pro školy a veřejnost. Software bude mít placenou (cvičení, video ukázky atd.) i zdarma (pouze prohlížení map) část. Cena pro školy by měla být 1500-3000 Kč za roční předplatné. Veřejnost by mohla mít přístup za cca 200 Kč na rok.
11. Jaké náklady s sebou vaše podnikání nese?
Naše největší náklady jsou na ilustrace (jeden obrázek nás se vším všudy stojí cca 100 Kč). Dále náš vlastní čas na rozvoji projektu. Marketing, web a další věci se stále snažíme dělat pomocí free nástrojů. Celkově se bavíme o investici cca 600.000 Kč na ilustrace a tvorbu map. Průběžné náklady jsou zatím pouze naše rodinné náklady a něco málo do rozvoje projektu.
Současná situace
12. Koho máte v týmu a jakou mají roli?
Nyní na projektu pracujeme intenzivně pouze my dva s partnerkou (rodinné podnikání). Mezi externí část týmu patří ilustrátoři (studenti), korektoři (lektoři) a crowdfundingový tým.
13. V jakém stádiu jste se svým nápadem / podnikáním nyní?
V současnosti máme hotový MVP (minimální životaschopný produkt), který jsme testovali v 70 školách a 60 rodinách v ČR a SK. Následně jsme začali náš MVP prodávat v PDF sadách.
Nyní připravujeme vše proto, abychom na podzim 2017 vydali první díl slovníku.
14. Narazili jste na nějaké problémy, které bylo potřeba překonat, nebo chyby, které jste udělali?
Nejdražší problémy, které nás hodně naučili:
- Buďte upřímní, co je váš produkt a v jaké fázi je
- Mějte v týmu osobu/ekonoma, který bude rozhodovat o penězích (my jsme oba kreativci a peníze se nám hodně rychle rozkutálely)
- Pracujte, co nejvíce to jde (jste startup, který potřebujete rychle ověřit, jestli je dobrý nebo ne, jinak se vám může stát, že strávíte na něčem mládí bez žádného výsledku)
15. Jaké jsou 3 nejbližší kroky, které se chystáte udělat?
- Celosvětová kampaň na kickstarter.com
- Schůzka s investory (asi dvacátá :) )
- Vyjednávání s nakladatelstvími a lokálními partnery o možnosti spolupráce
16. Chtěli byste zmínit cokoli dalšího, na co jsem se nezeptal?
Ptáčátko má poprvé skočit z útesu, aby se naučilo létat a ustrašeně říká mamince: “co když spadnu…” Maminka říká: “a co když poletíš…”
Bonus
17. Už jste jednali s investory – kolik a jaké typy lidí jste zkoušeli oslovit?
- Banky, ale tam chtěli zástavu nemovitosti a tu nevlastníme
- UP21, investiční skupina v průměru investující 2-5 mil. Kč. S nimi to bylo bezva, protože jsme dostali hrozně super mentora, který s námi připravoval celou prezentaci a podklady pro investory. Investice v prvním kole nevyšla (pro byli 3 z 5). Nyní čekáme na výsledek naší kampaně na Kickstarter pro druhé kolo jednání.
- ICIA – know-how investoři (nabídnou vám lidi do týmu za podíl). Nevyšlo to zatím proto, že jsme nenašli senior managera s mezinárodní zkušeností, který by nám pomohl s řízením celého projektu, abychom se do 2 let stali globální firmou.
- Fundlift – máme se ozvat, až budeme mít stabilní zákazníky a prodeje, takže nic
atd.
Tip: Podpoř Kreativní slovník na Kickstarteru. Dozvíš se tami další informace a můžeš se podívat na video.
18. Proč jste ještě zatím investici nezískali?
Protože jsme na poslední prezentaci špatně popsali cíle do budoucnosti a hlavní produkt. Protože nemáme stále stabilní tým
19. Jaké informace od vás investoři chtěli?
Čísla, konkurenci, jak si to ochráníme, zkušenost s problémem
20. Co bylo pro vás na jednáních nejobtížnější?
Vysvětlit a obhájit přidanou hodnotu.
Komentář StartupHelp
Užitečný produkt pro studenty cizích jazyků. Na první pohled se mi to líbí – jasná cílová skupina, jednoduchý produkt, možnost růstu jak do jednotlivých jazyků, tak do dalších produktů (software, upsell nových verzí). Zakladatelé si také prošly jednání s investory a ví, co je pro ně důležité. Trochu bych nesouhlasil s tím vnímáním konkurence. Myslím, že konkurence je v tomto oboru obrovská a řada věcí je zcela zdarma (od Google translate, přes weby s tématikou výuky cizího jazyka po mobilní aplikace) nebo přináší obdobnou hodnotu jinou formou (seriály v angličtině s anglickými titulky, jazyková škola). Myslím, že všechny tyto alternativy budou hrát roli při rozhodování o koupi.
Nedávno vyhrál Kreativní slovník regionální kolo Rozejzdů od T-Mobilu. Držím palce, aby vyšlo nejen to celonárodní, ale hlavně aby se Tomášovi rozjelo celé podnikání.
Pro inspiraci doporučuji navštívit tyto odkazy:
- Web v češtině a angličtině
- Facebook v češtině a angličtině
- Kampaň na Kickstarteru
Chceš podobnou formou představit svůj startup? Napiš mi na roman@startuphelp.cz.
Add a comment