Plánujete založení internetového fora anebo už diskuzní online forum provozujete? Velmi častá otázka provozovatelů diskuzních for je, zda a do jaké míry odpovídají za obsah v komentářích.
Na internetu se vedou rozsáhlé diskuze o odpovědnosti provozovatelů internetových for, avšak řada informací není právně korektní a informace jsou zavádějící.
Pokud se rozhodnete číst neodborné články a diskuze ohledně tohoto tématu, doporučujeme:
- Sledujte datum příspěvků, protože se právní předpisy mění a v mezidobí mohlo dojít k právní úpravě odpovědnosti či jinému soudnímu výkladu.
- Informace si vždy ověřujte z oficiálních zdrojů či zdrojů, kterým můžete důvěřovat.
V následujícím příspěvku si právně ujasníme pozici provozovatele diskuzního fora a jeho odpovědnost za obsah ve foru.
Odpovědnost provozovatele diskuzního fora za obsah
Odpovědnost provozovatele diskuzního fora řeší zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o některých službách informační společnosti).
Zákon stanovuje výjimku z odpovědnosti pro poskytování hostingových služeb a částečně také pro provozovatele diskuzních for.
„Poskytovatel služby, jež spočívá v ukládání informací poskytnutých uživatelem, odpovídá za obsah informací uložených na žádost uživatele, jen a) mohl-li vzhledem k předmětu své činnosti a okolnostem a povaze případu vědět, že obsah ukládaných informací nebo jednání uživatele jsou protiprávní, nebo b) dozvěděl-li se prokazatelně o protiprávní povaze obsahu ukládaných informací nebo o protiprávním jednání uživatele a neprodleně neučinil veškeré kroky, které lze po něm požadovat, k odstranění nebo znepřístupnění takovýchto informací.“
§ 5 zákona o některých službách informační společnosti
„Poskytovatelé služeb nejsou povinni a) dohlížet na obsah jimi přenášených nebo ukládaných informací, b) aktivně vyhledávat skutečnosti a okolnosti poukazující na protiprávní obsah informace.“
§ 6 zákona o některých službách informační společnosti
Upozorňujeme, že je výše uvedená ustanovení nutné vykládat tzv. eurokonformě, neboť se jedná o provedení Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu („směrnice o elektronickém obchodu“).
Co z toho vyplývá pro provozovatele diskuzních for
Provozovatel není povinen aktivně vyhledávat příspěvky a komentáře, které by potenciálně mohly být protiprávní.
Pokud se ale provozovatel prokazatelně dozví, že je nějaký příspěvek na foru nelegální, je povinen ho odstranit.
Pozor: od června 2015 už to ale úplně neplatí
V červnu 2015 rozhodl Evropský soud pro lidská práva (ESLP) v rozsudku Delfi proti Estonsku a dovodil odpovědnost provozovatele diskuzního fora za obsah zveřejněný jeho uživateli.
Na internetu se zvedla vlna ostré kritiky a nesouhlasu. Rozhodnutí ESLP bylo následně uživateli častokrát bohužel interpretováno stylem vytržených informací z kontextu.
Rozhodnutí ESLP je bezesporu průlomové, avšak přestože soud v tomto případě dovodil odpovědnost provozovatele diskuzního fora, nelze obecně tvrdit, že každý provozovatel internetového diskuzního fora je odpovědný za příspěvky a komentáře uživatelů.
Proč je případ Delphi vs Estonsko jiný?
- Zpravodajský server Delfi patří k největším v Estonsku.
- Má více jak 100 tisíc komentářů měsíčně.
- Delphi měla ekonomický profit z množství komentářů. Snažila se cíleně psát články s kontroverzními tématy. Obliba serveru byla do značné míry právě na vyhrocených diskuzích.
- Čtenáři byli aktivně vyzývání k účasti v diskuzi.
- Delphi posouvala dopředu nejčastěji komentované články.
Více o případu Delphi vs. Estonsko najdete v příspěvku: Odpovědnost za obsah Delfi vs. Estonsko.
Doporučení pro české provozovatele diskuzních for
Soudní dvůr Evropské unie se nechal slyšet, že rozsudek Delfi vs. Estonsko se týká velkých a komerčních zpravodajských portálů. Rozsudek nemá působit na typy diskuzních for, kde jsou příspěvky umisťovány k jednotlivým tématům. Na portálu Delphi byly komentáře vždy připojovány k článkům.
Provozovatelům diskuzních for doporučujeme konzultovat svůj podnikatelský záměr diskuzního fora se zkušeným odborníkem (pozor na 5 nejčastějších právních chyb online podnikatelů).
Případ odpovědnosti provozovatelů budou soudy posuzovat případ od případu. Provozovatelům obecně doporučujeme zavést následující opatření:
- Zpracujte kvalitně svá Pravidla užití diskuzního fora.
- Upravit Registrační podmínky pro uživatele for.
- Používejte nástroj na automatické mazání vámi definovaných slov (např. vulgarit) či kompletní blokování příspěvků s určitými klíčovými slovy.
- Mějte aktivní moderátory, kteří pravidelně sledují aktivitu v komentářích a mohou odchytit nežádoucí komentáře, které projdou přes filtry.
- Zakažte anonymní příspěvky.
- Zaveďte autentizaci u registrovaných uživatelů (např. pomocí e-mailu, sms, atd.).
- V případě jakékoliv výzvy třetí osoby (proto najdete v diskuzích často tlačítko “Nahlásit nezávadný obsah”) odstraňte příspěvky a komentáře bez posuzování jejich protiprávnosti.
Provozovatelé soukromých webových stránek a blogů bez komerčního účelu mohou být bez obav a odpovědnost řešit nemusí.
Add a comment