Anna Štysová a Kateřina Novotná představují startup Czech Design Map

Posted by
|

1. Anno a Katko, představte prosím tvůj podnikatelský záměr v 1 větě.

Chceme vytvořit online průvodce po obchodech a událostech s kvalitním českým designem – Czech Design Map.

2. Proč jste se do toho pustily?

Jednoduše nám tady taková věc chyběla. Existuje sice pár průvodců, ve kterých také naleznete designové obchody, ale většinou se tam opakuje několik stejných míst. Také vycházejí jednorázově, nejsou dostupné celoročně, často se vážou ke konkrétnímu designovému veletrhu. Nás samotné tohle téma zajímá a přestože se v něm poměrně orientujeme, i pro nás bylo aktivní hledání designových shopů náročné. Většina lidí si nedá tu práci něco dohledávat, natož pak turista, který tady stráví pár dní. Proto chceme naši komplexní databázi zpřístupnit a ukázat, že český design má rozhodně co nabídnout.

Czech Design Map startup

Ukázka městských map s neotřelou grafickou úpravou, které sbíráme na cestách po ČR i po Evropě

3. Můžete se prosím představit? Jaké zkušenosti a znalosti vám pomohou ve vašem podnikání uspět?

Já (Anna Štysová) a Kateřina Novotná jsme kamarádky z Fakulty výtvarných umění VUT v Brně, kam Káťa přišla na magisterské studium z UTB ve Zlíně. Obě máme vystudovaný obor grafický design a na volné noze pracujeme více než pět let. Káťa se zaměřuje spíše na weby, apky a infografiku. Já většinou pracuju na knížkách nebo propagačních materiálech a na výstavách pro různé kulturní instituce. Spoustu věcí se učíme v průběhu chystání designové mapy. Sami si děláme marketing, komunikujeme s našimi budoucími klienty a postupně naplňujeme naše cíle. Na odborné věci jako jsou třeba právnické služby nebo překlady si najímáme jednorázově externisty.

Váš podnikatelský záměr

4. Kdo jsou vaši ideální zákazníci a jak byste je charakterizovaly? Kolik jich je?

Naši zákazníci jsou majitelé designových obchodů a pořadatelé událostí s českým designem. Nejvíce se nám ozývají obchody mimo Prahu 1 a z jiných měst – tedy ti, kteří mají méně příležitostí o sobě dát vědět. Rády bychom pokryly celou republiku. V prvním roce bychom považovaly za veliký úspěch, kdyby se zapojilo okolo 100 míst. Věříme, že číslo poroste, už proto, že za posledních pár let se počet obchodů a událostí neustále zvyšuje. Také doufáme, že zaujmeme i ty váhající, kteří čekají, co se z projektu vyvine.

Anna Štysová a Petra Novotná

Vlevo Anna Štysová, vpravo Kateřina Novotná

5. S jakými problémy / potřebami se potýkají?

Určitě je to silná konkurence dovozového zboží, a to jak toho kvalitního, tak bohužel i toho podprůměrného. Také je velká absence informovanosti všeobecně. I když musím říci, že se to po krůčkách mění k lepšímu. Většinou se potýkáme s tím, že lidé nevědí, kam by šli koupit např. oblečení od českého návrháře nebo mají předsudky, že si něco takového nemohou dovolit.

6. Jaké je vaše řešení na tyto jejich potřeby?

Chceme český design dostat ven z „uzavřené“ komunity a zprostředkovávat ho široké veřejnosti. Informovat o něm českou společnost i zahraniční turisty. Vlastně se trochu vrátit v čase a připomenout lidem, že česká kvalita byla právem běžnou součástí všech domácností. Chceme upozornit na tvůrce, kteří ke svým produktům přistupují s láskou. Kde kvalita je i priorita. A k tomu by měl právě sloužit webový i tištěný průvodce, kde čtenáři najdou právě taková místa kde se český design prodává či prezentuje.

7. Jaké mají vaši zákazníci alternativy a kdo je vaší konkurencí?

Myslím, že přímou konkurenci nemáme, protože se snažíme vytvořit komplexní nestrannou databázi. I mezi jednotlivými obchody existují konkurenční nálady, a tak se většinou potkávají ta samá místa s těmi samými – ti stejní lidé oslovují ten stejný okruh uživatelů. Avšak projektů / průvodců na toto téma vzniká poměrně dost. Málokdy jsou primárně postaveny na „designu“ – ten často bývá používán jako součást určitého lifestylu. A tak máme seznam restaurací a pár designových obchodů, víme kam v Praze na procházku a do designového obchodu nebo co je v Praze za koncert a kde je designshop… Toto se týká jak tištěných průvodců, tak online blogů a portálů. Nejlépe si v propagaci vede módní odvětví.

8. Zkuste jednou větou říct, proč by měli zákazníci využít právě vaši službu.

Především proto, že nebudeme primárně cílit na lidi, kteří se již v designu orientují a tak je pravděpodobné, že v daném obchodu již byli. Chceme projekt masově medializovat a oslovit širokou skupinu lidí. Zaměříme se i na potenciál turistického ruchu, tuzemského i zahraničního.

9. Jakými marketingovými kanály budete svoje podnikání propagovat?

Hlavně se budeme zaměřovat na online marketing, konkrétněji v médiích zabývajících se lifestylem, módou, zařízením bytu, apod. Dále využijeme odvětví odkazující k české tradici a lokálnímu trhu – to zahrnuje i šetrnost výrobků k přírodě. Silnou část bude tvořit samozřejmě turistický ruch. Dále chceme spolupracovat s uměleckoprůmyslovými školami a institucemi jako jsou muzea a galerie.

Czech Design Map startup

S Káťou pracujeme většinou na dálku, naší náplní je nyní wireframe / blog / FB

10. Na čem budete vydělávat a kolik to bude stát?

První prostředky jsme získaly díky úspěšnému absolvování crowdfundingové kampaně na portále Hithit. Průběh, výhody i úskalí kampaně jsme sepsaly do článku, který naleznete zde. Pro získání dalších finančních zdrojů na pokrytí startu se účastníme různých dotačních řízení, např. městské části Prahy 7 a Ministerstva kultury. Jejich podporu očekáváme i v budoucnu, kdy budeme projekt neustále rozšiřovat. Dále by podle plánu měla pokrýt část nákladů samotná propagovaná místa. Každý obchod a událost bude mít možnost základní bezplatné prezentace. Pro detailní profily s rozsáhlejší propagací máme připravené zpoplatněné tarify, konkrétní ceny teprve tvoříme.

11. Jaké náklady s sebou vaše podnikání nese?

Největší položku tvoří určitě výroba webu a jeho správa. Částku nyní nemůžu říct, protože stále jednáme o funkcionalitě a nezbytnosti určitých prvků. Wireframe a grafiku webu si vytváříme sami. Po spuštění se budeme zaměřovat na marketing. Během prvního roku bychom si chtěly vybudovat takovou pozici, abychom mohly začít obchody oslovovat s nabídkou placeného členství.

Současná situace startupu

12. Koho máte v týmu a jakou mají roli?

Nyní jsme na to jen my dvě. Jsme schopné si dělat sami marketing, komunikaci se zákazníky i základní technickou podporu webu. Rozsah práce se nyní blíží spíše polovičnímu úvazku. V budoucnu uvidíme, jestli zvládneme i obchodní jednání s klienty, které se nyní učíme.

13. V jakém stádiu jste se svým podnikáním nyní?

O našem startupu píšeme blog na www.dsgnmp.cz. Máme několik klientů, které jsem získaly během hithit kampaně. Dokončujeme wireframe a jednáme o kalkulaci webu a technickém dodavateli. Také postupně zpracováváme odměny pro naše budoucí uživatele a podporovatele hithitu.

14. Narazily jste na nějaké problémy, které bylo potřeba překonat nebo chyby, které jste udělaly?

Zatím největší chybou bylo špatné načasování hithitové kampaně do předvánočního období. Místo toho, aby nám tato doba nahrála, musely jsme za pochodu měnit cílení kampaně. Často se setkáváme s tím, že se nás snaží někdo ovlivnit směrem, kterým se nám nechce jít a musíme si ujasňovat, čí vizi plníme a jestli neuhýbáme z našeho záměru.

Video z hithit kampaně

15. Jaké jsou 3 nejbližší kroky, které se chystáte udělat?

Aktualizovat náš blog. Účastnit se soutěže T-mobile Rozjezdy. Doladit detaily ve wireframu a začít s grafikou webu.

16. Chtěly byste zmínit cokoli dalšího, na co jsem se nezeptal?

Rády bychom pozvali čtenáře StartupHelp na náš blog a Facebook. Napište nám zpětnou vazbu, vaše dotazy i kritiku. Jestli nám chcete udělat radost, věnujte nám svůj like. Nakonec ještě patří díky Romanovi za super rozhovor.


Komentář StartupHelp

Zajímavý projekt pro specifický trh designových obchodů a akcí. Holkám už se povedla kampaň na Hithitu, teď bude záležet na realizaci webu, jeho následné propagaci a schopnosti získat platící zákazníky. S Annou a Katkou jsem se také setkal v rámci konzultace, kde jsme probírali zejména propagaci a různé otázky ohledně samotného webu a trhu. Působily na mě dojmem, že to mají docela dobře promyšlené, jsou šikovné i mají chuť uspět. Držím palce a těším se na design webu :-)

Pro inspiraci doporučuji navštívit tyto odkazy:

  • Web Czech Design Map – zatím blog k chystanému webu
  • Facebook – novinky o tom, jak holky pokračují
  • Hithit – crowdfundingový portál, který startup využil pro získání prvních finačních prostředků
  • Zkušenosti holek s Hithitem – doporučuji k přečtení pro ty, kteří zvažují crowdfunding

Chceš podobnou formou představit svůj startup? Napiš mi na roman@startuphelp.cz.

Add a comment

*

Pokud ti článek pomohl, není nic lepšího, než pomoci i dalším :-)


 

Co je StartupHelp

StartupHelp je pomocník pro ty, kteří chtějí začít podnikat nebo už vlastní firmu mají. Otevřeně popisuje, jak vznikaly startupy SportCentral a GMCHelper. Jsou tady zveřejněné interní informace v původní podobě – chyby i úspěchy. StartupHelp je otevřený i dalším lidem, kterým se tato myšlenka líbí a chtěli by psát o svém podnikání nebo nápadech. Přidejte se.

Máte startup?

Pokud máte vlastní startup a chtěli byste o něm psát na StartupHelp, napište na roman@startuphelp.cz.
Jsme na: Twitteru a Facebooku