Na naši novou rubriku jsme vás upozornili již v minulém týdnu. Tento týden budeme pokračovat dalším článkem. Pro začátek ještě připomenu, že tyto články budou koncipované spíše jako poznámky, které jsme si dělali ze zahraničních webinářů pro potřeby SportCentralu a StartupHelpu. Výhodou pro vás je, že se nemusíte brodit sáhodlouhým textem, ale vše budete mít přehledně v několika odrážkách a se stručným popisem. Pokud by někdo potřeboval širší záběr informací, pak ho odkážu v prvé řadě na komentáře přímo pod článkem, kde se můžete na cokoliv zeptat a my vám samozřejmě odpovíme. V článcích nebude chybět odkaz na zdrojový webinář, tudíž zájemci si budou moci shlédnout video v celé délce.
Téma: How To Do Better Market Research
Zdroj: http://grow.kissmetrics.com/webinar-88-recording (prezentuje Chuck Liu – vedoucí Design Research KISSmetrics)
3 základní mantry internetového průzkumu trhu
Cílem průzkumu trhu jsou lepší a rychlejší rozhodnutí. Priority průzkumu se liší podle toho, v jaké fázi se váš podnik nachází. V tomto článku se zaměříme pouze na „lean průzkumy“, což jsou takové, které jsou levné, nenáročné na vypracování a mají rychlé výsledky.
Nástroje zdarma:
- Google Trends (http://www.google.cz/trends/) – měří tržní potenciál, trendy a zájmy uživatelů
- Twitter, Facebook, LinkedIn, Quora atd. – prohledat stránky konkurence nebo stránky řešící stejný problém
- komunikace s experty – emailem, na FB, TW či jiných komunikačních kanálech
3 základní vlastnosti každého průzkumu:
- hypotéza – musíme definovat konkrétní hypotézu, kterou chceme ověřit
- v krátkosti a cíleně – 5 dní, 2 týdny maximálně
- zaměření na výsledek – na konci budeme vědět, zda udělat toto či tamto
3 způsoby jak dělat „lean průzkum“ trhu pro začínající firmy
Příklady otázek, které by si začínající podniky mohly pokládat:
Jaký problém, potřeby lidé mají?
Chápou lidé hodnotu vašeho produktu?
Jaké zprávy jsou nejefektivnější k vysvětlení vašeho produktu?
Dokážou lidé přijít na to, jak používat váš produkt?
Proč lidé přestávají používat váš produkt?
Co lidé potřebují? – měříme, jak se lidé chovají
Co lidé chtějí? – měříme, co lidé říkají
Mohou to lidé používat?
Nyní si popíšeme 3 způsoby, jak provést rychle a levně průzkum na internetu:
- dotazníky + distribuce na sociální sítě
- vytvořit dotazník/otázku;
- vyvěsit ho na TW/FB/G+ apod. – lze využít @konkurence, protože i kdybych měl málo followers na vlastním účtu, tak tímto @konkurence se můj dotaz zobrazí i lidem, kteří sledují kanál onoho konkurenta. Superlíný způsob je využití hashtagu #lazyweb, pod kterým se lidé na Twitteru ptají na všechno možné;
- analyzovat výsledek.
*klady: nízké náklady, cílení respondentů
*zápory: nutné hledání na TW/FB/G+ po vhodných skupinách
- AdWords (http://www.google.com/adwords/)
- klíčová slova sama o sobě determinují, kdo uvidí co (konkrétní dotazy, slang, odborná slova apod.);
- ohraničte oblast působení, abyste lépe zacílili na své zákazníky;
- je-li cena klíčového slova blízko 1 USD, tak ho nepoužívejte, je příliš drahý;
- nastavte si maximální denní útratu, aby se vám to nevymklo kontrole.
*klady: PPC, cílení ankety
*zápory: klíčová slova mohou být drahá, KW nemusí mít žádnou hledanost, může trvat dlouhou dobu
- Amazon Mechanical Turk (www.mturk.com/) – jedná se o inzertní prostor, kde stojí na jedné straně zadavatel úkolů/otázek a na straně druhé dobrovolníci, kteří plní úkoly, resp. odpovídají na otázky a za to dostávají finanční odměnu
- vytvoř úkol;
- nahraj ho na www.mturk.com;
- analyzuj data.
*klady: platíte pouze za dobré odpovědi (nikoliv třeba za spamy), levné
*zápory: dlouhé nastavování
3 způsoby jak dělat „lean průzkum“ trhu pro existující firmy
- In-App průzkum = průzkum v rámci vlastní aplikace
- popostrčte své návštěvníky in-app průzkumem;
- nastavte průzkum tak, aby se objevil až po 1-2 minutách strávených na webu, nikoliv hned po načtení stránky, jelikož lidé nemají rádi, když na ně něco vyskočí hned z kraje;
- vyvěste feedback formulář na svých stránkách, aby byl dostupný ze všech koutů.
*klady: levné, nenáročné, rychlé odpovědi
*zápory: limituje to pouze na tvé současné návštěvníky, může to naštvat některé návštěvníky
- experience sampling – ptáme se na stejnou otázku v různých časech, nebo když jsou splněny jisté podmínky (např. provedli nějakou činnost 5x). Na druhou stranu tento způsob vyžaduje nějaký motivační stimul např. v podobě nějaké výhry. Připravte spíše významnější výhru, jelikož na padesátikorunový poukaz se vám vykašlou, ale 500 Kč, to už je jiná J.
Příklady otázek:
Z jakého důvodu jste právě provedli tuto akci?
Jaký máte pocit z použití aplikace pro dnešní den?
Jak moc souhlasíte/nesouhlasíte s …?
*klady: zdůrazňuje náladu, chování, stres apod. v určité situaci, měří rozdíly v čase
*zápory: risk, že účastníci přestanou v průběhu odpovídat, potřeba stimulu, není vhodné pro zjištění, zda něco dělá opakovaně
- vytvořit Customer Advisory Board (zákaznický panel) a dělat s nimi pravidelné průzkumy
*klady: vysoce kontextové informace, prohlubování vztahu s návštěvníky
*zápory: náročné pro vaši přípravu, rekrut může být dobrý, ale i špatný
Líbí se vám naše nové články? Nestyďte se nám sdělit váš názor.
Add a comment